آش شله قلمکار کامچین

ساخت ایران

وزن خالص : 4%±480 گرم

محتویات : سبزی ، نخود ، لوبیا چیتی ،عدس ، لوبیا قرمر ، گندم ، گوشت ، پیاز ، روغن سویا (تراریخته) ، نمک ، ادویه ، آب

در جای خشک و خنک نگهداری شود

طریقه مصرف : قوطی را به مدت 20 دقیقه در آب درحال جوش قرار دهید یا محتوای قوطی را در ظرفی مناسب ریخته کاملا گرم نمایید.برای نتیجه بهتر به آش کمی آب اضافه نمایید.

شماره پروانه بهداشتی ساخت : ۱۶/17114 


انرژی (در هر 240 گرم) : 153/09 کیلوکالری

قند (در هر 240 گرم) : 1/2 گرم

چربی (در هر 240 گرم) : 3/912  گرم

نمک (در هر 240 گرم) : ۰/936 گرم

اسیدهای چرب ترانس (در هر 240 گرم) : ۰/936 گرم

حتما ضرب المثل معروف آش شله قلمکار است را شنیده اید! در واقع در صورت بروز هرج و مرج و شلوغی یا وجود بی نظمی و ریخت و پاش گفته می شود اوضاع آش شله قلمکار شده است. ریشه این ضرب المثل به زمان ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد. زمانی که وی به همراه نزدیکان خود برای تعطیلات و خوش گذرانی، یک روز از سال به نواحی خوش آب و هوای سرخه حصار می رفت، دستور می داد تعداد دوازده دیگ آش شله قلمکار بار بگذارند. برای تهیه این میزان آش چندین راس گوسفند و مقدار زیادی سبزیجات و حبوبات مصرف می شد و از همین رو به دلیل بی نظمی و شلوغی محل پخت آش، ضرب المثل آش شله قلمکار ریشه گرفته است. اما برخلاف مفهومی که ضرب المثل این آش دارد اتفاقا خیلی هم آش با کمالات و منظمی است!!

کامچین

آش شله قلمکار را می توان یکی از محبوب ترین و معروف ترین آش های ایرانی معرفی کرد. در طبخ این اش از مواد بسیاری نظیر:

  • گوشت (بدون استخوان)
  • سبزیجات معطر (شامل جعفری، اسفناج، گشنیز، تره، شوید و نعناع و …)
  • حبوبات (شامل نخود، لوبیا چیتی و یا لوبیا قرمز و ماش و …)
  • برنج
  • پیاز
  • عدس
  • روغن
  • نمک و فلفل و زردچوبه
  • بلغور گندم و …

استفاده می شود و به همین علت نیز دارای ارزش غذایی بالایی است. انرژی آش شله قلمکار در حدود 2210 کیلوکالری است از این رو می تواند یک وعده غذای کامل را پوشش دهد. هرچند که برخی از این غذا به عنوان پیش غذا نیز استفاده می شود، اما آش شله قلمکار می تواند غذایی کامل به ویژه در ایام رمضان باشد. خواص آش شله قلمکار را می توان به صورت مختصر مطابق موارد زیر بیان نمود:

  • گوشت علاوه بر پروتئین، حاوی مقادیر بالایی روی، آهن و ویتامین B12 است و به همین دلیل نیز دشمن کم خونی، مناسب برای التیام عفونت ها و پرانرژی برای کودکان و خانم های باردار است.
  • حبوبات مورد استفاده در آش شله قلمکار نیز نباید دست کم گرفته شوند. برای مثال ماش، دارای مقادیر بالایی اسید فولیک است و می تواند در مورد بیماری های قلبی عروقی یا مشکلات فشار خون کارساز باشد. لوبیا قرمز منبع غنی پروتئین گیاهی است و در صورت مصرف پایین لبنیات می تواند با کلسیم فراوانی که دارد جایگزین گردد. به علاوه، لوبیا محتوی مقادیر بالایی پتاسیم نیز هست که به کنترل فشار خون کمک می نماید. فیبر موجود در حبوبات نیز در بهبود عملکرد سیستم گوارشی موثر است.
  • پیاز نیز جز جدایی ناپذیر آش شله قلمکار و بسیاری از انواع آش های سنتی ایرانی است. علاوه بر استفاده از پیاز در داخل آش شله قلمکار، از پیازداغ یا پیاز سرخ شده نیز به عنوان تزیین در کنار نعناع داغ استفاده می شود که خود بهترین گزینه برای تصفیه آلاینده های محیطی است.

کامچین

گروه تولیدی کامچین در کنار ارائه انواع محصولات غذای خانگی و سنتی و اصیل ایرانی در سراسر کشور به صورت آنلاین یا از طریق نمایندگی های فروش، آش شله قلمکار کامچین را نیز عرضه می کند. در صورت تمایل می توانید جهت خرید این آش خوشمزه به فروشگاه مجازی یا نمایندگی های مجاز فروش کامچین مراجعه فرمایید.