گوشت گوسفندی یک گزینه‌ی عالی برای تهیه‌ی انواع خورشت

گوشت گوسفندی یکی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین مواد اولیه خوراکی در آشپزخانه‌های ما ایرانیان است. آمار سال‌های اخیر نشان می‌دهد که حدود 5.4 درصد از سهم هزینه هر خانوار ایرانی در سال صرف گوشت قرمز و علی‌الخصوص از نوع گوسفندی می‌شود. این در حالی است که این آمار بنا به برخی دلایل از جمله افزایش قیمت گوشت کاهش یافته است! با این حال ذائقه‌ی ایرانیان و همچنین مزایا و طعم خوش گوشت قرمز باعث شده تا این ماده خوراکی حرف اول را در هر مهمانی اشرافی بزند! از همین رو در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع خورشت با گوشت گوسفندی بپردازیم.

گوشت گوسفندی یا گوشت گاو؟ یک سوال اساسی

قبل از این که به معرفی انواع خورشت با گوشت گوسفندی بپردازیم، ابتدا به یک سوال اساسی پاسخ می‌دهیم: چرا گوشت گوسفندی؟! از میان انواع گوشت‌های قرمز، گوشت گوسفندی و گاوی بیش از همه در دسترس هستند. گوشت گاوی بیشتر در کشورهای اروپایی و غربی و همچنین گوشت گوسفندی در کشورهای خاورمیانه طرفداران بیشتری دارند. از لحاظ پروتئینی هر دو گوشت تقریبا با یکدیگر برابری می‌کنند، اما گوشت گوسفند چربی بیشتری نسبت به گوشت گاو دارد. اما این چربی سالم‌تر از نوع گاوی آن است.

چربی موجود در گوشت گوسفند برخلاف چربی‌های دارای ترانس، دارای خواص زیادی است و برای قلب نیز مفید است. همچنین به دلیل رسیدگی بیشتر به تغذیه گوسفندان و آذوقه‌های سالم‌تر، در حالت کلی کیفیت گوشت گوساله بهتر از گوشت گاو است. هرچند که در برخی از غذاهای خاص ممکن است مجبور به استفاده نوع خاصی از گوشت باشیم، اما با این حال بهتر است زمانی که حق انتخاب داریم، استفاده از گوشت گوسفند را در اولویت قرار دهیم.

جالب است بدانید که گوشت گوسفندی سرشار از کلسیم، پروتئین، فسفر، ویتامین B1 و سلنیوم است و مصرف آن باعث تولید انرژی زیادی در بدن انسان می‌شود. با همه این تعاریف، اکنون به معرفی انواع خورشت با گوشت گوسفندی می‌پردازیم. برای آشنایی هرچه بیشتر با این غذاهای اعیانی و لذیذ، تا انتهای این مطلب در کنار ما باشید.

انواع خورشت با گوشت گوسفندی

در ادامه این مطلب به معرفی 5 مورد از انواع خورشت با گوشت گوسفندی می‌پردازیم. توجه داشته باشید که خورشت‌های معرفی شده در این مطلب مطابق با ذائقه‌ها و سلیقه‌ها مختلفی انتخاب شده است و از انتخاب این پنج خورشت از بین انواع بسیار مختلف و متفاوت آن بی‌دلیل نیست که با مطالعه ادامه مطلب می‌توانید به دلیل آن نیز پی ببرید. با ما همراه باشید.

1) خورشت قورمه سبزی

خورشت قورمه سبزی را می‌توان با اختلاف به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای رایج میان سفره‌های ایرانی و همچنین در میان انواع خورشت با گوشت گوسفندی دانست. تهیه‌ی این خورشت تقریبا در میان انواع فرهنگ‌ها و مناطق مختلف ایران یکسان است و تنها می‌توان شاهد اختلافات جزئی در مواد اولیه آن بود. با همه این‌ها، استفاده از گوشت گوسفندی یکی از اصل‌های بی‌چون و چرای تهیه این خورشت لذیذ و دلچسب است.

خورشت قورمه سبزی

برای پخت قورمه سبزی نیاز هست که سبزی‌های مناسبی را انتخاب کنید تا خورشت شما تلخ نشود، برای این منظور می‌توانید از سبزی‌های آماده‌ی کامچین استفاده کنید.

سبزی مناسب برای قورمه سبزی

خرید سبزی‌ آماده قورمه سبزی

در صورتی هم که فرصت کافی برای تهیه این خورشت را ندارید، می‌توانید از نوع آماده و کنسرو شده این غذای محبوب استفاده نمایید. این محصول با بالاترین کیفیت ممکن تهیه شده و شما را در یک مهمانی مجلل و یا حتی از یک شام صمیمی در کنار اعضای خانواده خود سربلند خواهد کرد.

گرفتن تلخی قورمه سبزی

خرید قورمه سبزی آماده

2) خورشت قیمه سیب‌زمینی

خورشت قیمه سیب‌زمینی نیز یکی دیگر از انواع خورشت با گوشت گوسفندی رایج و محبوب در میان مردم کشور عزیزمان محسوب می‌شود. در حالت کلی ماهیت این خورشت و همچنین مواد اولیه به کار برده شده در آن به گونه‌ای است که کمتر کسی از خوردن آن امتناع خواهد کرد. در نتیجه چنانچه قصد دارید برای اولین بار از مهمانان جدیدی پذیرایی کنید (و ترجیح می‌دهید که از خورشت‌های ایرانی و سنتی استفاده نمایید)، خورشت قیمه سیب‌زمینی جزو آن دسته از انواع خورشت با گوشت گوسفندی است که می‌توان از آن با ضریب اطمینان خاطر بالایی استفاده کرد.

خورشت قیمه
لازم به ذکر است که این خورشت نیز به صورت آماده و کنسرو شده در اختیار شما قرار گرفته و در صورت نیاز می‌توانید از این غذای لذیذ و ایرانی نیز به صورت آماده بهره ببرید. در نتیجه چنانچه خواهان تهیه این غذای خوش رنگ و بو با کیفیت بالا و در کمترین زمان ممکن هستید، می‌توانید نگاهی به نوع کنسرو شده و آماده آن در وب‌سایت کامچین داشته باشید.

خرید خورشت قیمه آماده

3) خورشت قیمه بادمجان

در ادامه معرفی انواع خورشت با گوشت گوسفندی، به خورشت قیمه بادمجان می‌رسیم. همان طور که از نام این غذای ایرانی نیز مشخص است، این خورشت در واقع همان خورشت قیمه سیب‌زمینی محسوب می‌شود که در آن به جای سیب‌زمینی، از بادمجان استفاده شده است. در واقع ماهیت و کلیات این دو خورشت با یکدیگر تفاوتی نداشته و یکسان محسوب می‌شود. اگر بخواهیم در مورد این دو خورشت اطلاعاتی کلی به شما ارئه کنیم، می‌توان چنین گفت:
سیب‌زمینی در حالت کلی عامه‌پسند‌تر است و افراد بیشتری (به ویژه کودکان) آن را بر بادمجان ترجیح می‌دهند. اما در مقابل این، افراد خاص‌پسندتر ترجیح می‌دهند تا در کنار خورشت قیمه از بادمجان استفاده کنند. اکنون با توجه به مهمانان شما و همچنین شناختی که از آن‌ها دارید، می‌توانید از بین این دو گزینه یکی را انتخاب کنید.

خورشت قیمه بادمجون
البته این خورشت نیز به صورت آماده در فروشگاه کامچین دردسترس بوده و شما می‌توانید با تهیه آن، از زحمات تهیه مواد اولیه و همچنین طبخ و رسدگی به آن خلاص شوید! چنانچه به این خورشت علاقه دارید و از فرصت و یا حتی حوصله کافی برای تهیه آن برخوردار نیستید، استفاده از نوع آماده آن که با بهترین و باکیفیت‌ترین مواد اولیه تهیه شده است، بهترین فرصت برای شما است.

خرید خورشت قیمه بادمجان

4) خورشت کرفس

در میان انواع خورشت با گوشت گوسفندی که در این مطلب به معرفی آن‌ها پرداختیم، شاید در ظاهر خورشت کرفس طرفداران کمتری نسبت به سایرین داشته باشد. اما این تمام ماجرا نیست! چرا که افرادی که به این خورشت علاقه دارند، به معنای واقعی به آن عشق می‌ورزند و اگر این غذای لذیذ را پیش روی آن‌ها بگذارید، با جان و دل آن را نوش جان می‌کنند!
علاوه بر این گاهی اوقات ممکن است افرادی تصور درستی از این خورشت نداشته باشند و بدون چشیدن آن، از خوردن این غذای لذیذ و حتی مقوی صرف‌نظر کنند. اما اگر بتوان این غذا را به صورت صحیح و اصولی و با افزودنی‌های خوش طعم و به تهیه کرد، قطعا رای موافق افراد بیشتری را نیز به دست خواهد آورد! تهیه این غذا کمی نسبت به سه خورشت قبلی مشکل‌تر است، علی‌الخصوص اگر بخواهید آن را با انواع سبزیجات و افزودنی‌های گیاهی خوراکی خوش‌طعم‌تر کنید.

خورشت کرفساما با این حال همانند هر سه خورشت قبلی، می‌توانید این غذای لذیذ و ایرانی را نیز از فروشگاه کامچین سفارش دهید و مهمانی خود را با یک خورشت کرفس لذیذ و خوش رنگ و بو، برای همیشه در خاطره میهمانانتان جاودانه کنید.

خرید خورشت کرفس

5) خورشت آلو

خورشت آلو نیز یکی از انواع خورشت با گوشت گوسفندی است که تهیه آن بیشتر در مناطق سردسیر کشور رواج دارد. هرچند که تهیه انواع مختلف و گونه‌های متفاوتی از این غذای خوشمزه را می‌توان در مناطق شمالی کشورمان نیز مشاهده کرد. با توجه به خواص و مزایای بسیار فراوان آلو (از جمله آهن، کلسیم، فسفر، منیزیم،منگنز، گوگرد، پتاسیم و قند و انواع ویتامین‌های مختلف)، این خورشت در دسته غذاهای بسیار مفید و حتی درمانی نیز قرار می‌گیرد. همچنین این غذا به دلیل وجود فیبر زیاد در آلو، برای افرادی که به بیمار دیابت مبتلا هستند نیز بسیار مفید است.

خورشت آلو
با تمامی این تفاسیر، می‌توان نتیجه گرفت که از این خورشت می‌توانید به عنوان یک غذای لذیذ و صدالبته سالم و مقوی در جمع خانواده خود و یا حتی در مهمانی‌هایتان استفاده کنید. هرچند که استفاده از خورشت آلو در بین مهمانی‌ها چندان رواج ندارد، اما اگر به خوبی از سلیقه مهمانانتان اطلاع داشته باشید، طبخ این خورشت در یک مهمانی می‌تواند بسیار غافلگیر کننده و خلاقانه باشد. همچنین اگر در منزل خو از عزیزان سالمندی نیز نگه‌داری می‌کنید، با استفاده از این خورشت می‌توانید سلامتی و شادابی را به آن‌ها هدیه دهید

دست به کار شوید!

در این مطلب سعی کردیم تا 5 مورد از انواع خورشت با گوشت گوسفندی را به شما معرفی کنیم و موارد استفاده هر یک از آن‌ها را به اختصار شرح دهیم. همانطور که مشاهده کردید، اگر قصد تهیه خورشت گوشتی برای مهمانانتان را داشته باشید، شناخت دقیق ذائقه و سلیقه غذایی آن‌ها حرف اول را می‌زند. همچنین در صورتی که کودکان و یا حتی بزرگسالانی از خوردن یک غذای مقوی و لذیذ امتناع می‌کنند، می‌توان با افزودن کمی سبزیجات و سایر مواد خوراکی، طعم و عطر آن غذا را تغییر داد و مطابق میل آن‌ها درآورد.
اکنون نوبت شماست که دست به کار شده و خورشت مورد نظر خود را انتخاب کنید. از بین خورشت‌های معرفی شده در این مطلب، کدام یک را برای خود و مهمانی‌هایتان ترجیح می‌دهید؟ آیا راهکاری برای خوش‌طعم‌تر شدن هر یک از این خورشت‌ها دارید؟ نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

یک دیدگاه

  • حانیه سادات on فوریه 5, 2023

    ممنون از راهنماییتون ❤🌸

گذاشتن دیدگاه