انواع کنسرو خورشت: وعده‌ی غذایی محبوب و پر طرفدار ایرانی

خورشت به دسته‌ای از غذاها می‌گوییم که ترکیبی آب‌دار از سبزیجات سرخ شده و حبوبات آب‌پز هستند و معمولا همراه با گوشت در آشپزخانه‌ها و رستوران‌های ایرانی طبخ می‌شوند. این روزها بازار استفاده از انواع کنسرو خورشت نیز به خاطر کمبود وقت برای آشپزی، داغ شده است.

البته در اصل این واژه خورش می‌باشد که از مصدر خوردن گرفته شده است. ولی استفاده از واژه‌ی خورشت، در بین مردم بسیار رایج است. در ایران قدیم، غذای اصلی مردم ایران خورشت بوده است و برای قابل خوردن کردن این غذا از انواع نان استفاده می‌کردند. به تدریج با طبخ برنج به صورت پلو، استفاده از نان کاهش یافت و امروزه اغلب این وعده‌ی غذایی لذیذ همراه با پلو سرو می‌شود.

در آشپزی ایرانی خورشت کاربرد فراوانی دارد و معمولا با برنج که به صورت پلو یا کته تهیه می‌شود، سرو می‌گردد. ایرانی‌ها چلو خورشت را در وعده‌های غذایی روزانه، مهمانی‌ها و مراسم رسمی استفاده می‌کنند. در روزهایی که سرتان شلوغ است و وقت آشپزی ندارید نیز می‌توانید انواع کنسرو خورشت کامچین را تهیه نموده و با پلو نوش جان کنید.

از انواع خورشت‌های سنتی ایرانی می‌توان به خورشت‌های فسنجان، قرمه سبزی، قیمه سیب زمینی، قیمه بادمجان، خورشت کرفس، خورشت آلو اسفناج، خورشت هویج، خورشت کنگر، خورشت بامیه، خورشت خلال بادام، خورشت به، خورشت ریحان، خورشت گل کلم با سیر، باقالی خورشت، سیر قلیه‌ی گیلانی، خورشت خلال کرمانشاه و انواع خورشت مرغ مانند مرغ ترش و مسمای مرغ اشاره کرد.

فوت و فن‌های طبخ خورشت که در انواع کنسرو خورشت کامچین رعایت می‌شوند

جا افتادن خورشت و خوب پختن اجزای آن به خصوص حبوبات، همواره از دغدغه‌های آشپزهای ایرانی بوده و هست. در ادامه‌ی این مطلب به نکاتی اشاره خواهیم کرد که تا حدودی کار شما را در این خصوص راحت خواهد کرد.

  • خورشت‌ها اگر مدتی در یخچال باقی بمانند و سپس گرم شوند بسیار جا افتاده می‌شوند. بنابراین می‌توانید از سب قبل خورشت را آماده کنید و آن را در یخچال بگذارید و سپس قبل از سرو غذا خورشت را نیز گرم کنید. اگر قیمه یا قرمه سبزی می‌پزید یا هر خورشتی که می‌خواهید داخل آن لیمو عمانی بریزید، توجه داشته باشید که لیمو عمانی را در مرحله‌ی نهایی و به خورشت اضافه کنید.
  • درمورد خورشت قورمه سبزی بهتر است ابتدا پیاز را تفت دهیم، سپس گوشت را در ظرف ریخته و پس از تفت دادن گوشت، سبزی را هم در ظرف ریخته و تفت می‌دهیم (تا حدی که نسوزد). سپس روی آن آب ریخته و به ترتیب باقی مواد را نیز اضافه می‌کنیم. لیمو عمانی هم بهتر است پاک شده و بدون هسته اضافه گردد. البته برخی از آشپزها سبزی را جداگانه سرخ کرده و پس از تفت دادن گوشت داخل قابلمه یا زودپز ریخته و سپس آب را اضافه می‌کنند. انتخاب بعضی از آشپزها نیز سبزی قرمه سبزی آماده و سرخ شده‌ی کامچین است تا علاوه بر سهولت کار و صرفه جویی در وقت، عطر و طعم خوب و دلچسبی هم به خورشت خود ببخشند.

 

  • یک روش افزودن لیمو عمانی به خورشت این است که آن را چنگال زده و یک ساعت پیش از خاموش کردن شعله‌ی گاز به خورشت اضافه کنیم.
  • اگر زمان برای شما اهمیتی ندارد،یک روش پخت خورشت‌ها آرام پز کردن آن‌ها است. به این صورت که درب خورشت را حتی‌الامکان برندارید و اجازه دهید خورشت با حرارت کم حدود شش الی هفت ساعت بپزد.
  • برای جا افتادن خورشت‌ها، به خصوص خورشت قرمه سبزی می‌توان در مرحله‌ی آخر پخت به میزان یک قاشق غذاخوری به آن آرد برنج اضافه کنیم. این کار موجب می‌شود که خورشت بسیار لعاب دار و روغنی شود.
  • برای روغن انداختن خورشت‌، می‌توان پس از پخت، یک تکه‌ی کوچک داخل خورشت یخ انداخت.
  • برخی سبزی‌ها مثل اسفناج به غذا لعاب می‌دهند. اسفناج هم رنگ سبز پر رنگ و زیبایی به خورشت می‌دهد و هم لعاب می‌اندازد. اضافه کردن تره و برگ چغندر نیز باعث غلظت، قوام آمدن و پر رنگ شدن خورشت می‌شود.

  • پودر‌های عصاره‌ی گوشت که در فروشگاه‌ها می‌فروشند نیز لعاب خوبی به غذا می‌دهند. البته به خاطر نمکی که در این عصاره‌ها وجود دارد، بهتر است بعد از افزودن آن‌ها، خورشت را بچشید. سپس اگر غذا کم نمک بود به آن نمک اضافه کنید.
  • در زمان‌های گذشته برای لعاب دار شدن خورشت، مدت زمان زیادی آن را روی حرارت کم قرار می‌دادند. هم چنین قدری آرد تف داده شده نیز به آن اضافه می‌کردند.
  • یکی از دلایل جا نیافتادن آش‌ها یا خورشت‌ها، خوب نپختن حبوبات آن است. اگر حبوبات را پیش از پختن آماده نکنید، علاوه بر جا نیافتادن خورشت، ممکن است دچار ناراحتی‌های گوارشی نیز بشوید. اگر همیشه حبوبات را به صورت خیس کرده داخل فریزر نگهداری کنید، وقت زیادی برای پختن آن‌ها صرف نمی‌شود و حبوبات خوب پخته و آماده می‌شوند. حبوبات را چند روزی در جای نه چندان گرم خیس کنید و مرتب آب آن را عوض کنید. در نهایت آب آن را کاملا خالی کرده و در کیسه یا ظرفی داخل فریزر نگهداری کنید. با این روش تهیه و طبخ، آش، قرمه سبزی و حتی عدسی و دیگر خورشت‌هایی که از حبوبات داخل آن‌ها استفاده می‌شود، بسیار خوشمزه و لعاب دار خواهند بود و دیگر نیازی به اضافه کردن آرد به خورشت یا خوراک مورد نظر، نخواهید داشت.
  • هیچ گاه پیش از پختن حبوبات به آن‌ها نمک نزنید، چون دیرتر می‌پزند.
  • اگر برای طبخ خورشت از سبزی خشک استفاده می‌کنید. باید سبزی خشک را به مدت نیم ساعت الی یک ساعت در آب ولرم خیس کنید تا نرم شوند. بهتر است برای جلوگیری از اسراف سبزیجات، آن‌ها را در یک آبکش ریخته و با آبکش در یک کاسه با آب نیمه گرم قرار دهید.

انواع کنسرو خورشت صنایع غذایی کامچین

صنایع غذایی کامچین همواره در جهت بالا بردن انتظار مردم در زمینه‌ی غذا و سلامتی، کوشیده است. کامچین با ارائه‌ای محصولات غذایی آماده‌ و با کیفیت‌ نسبت به همتایان خود، سعی می‌کند در جهت تغذیه‌ی سالم گام بردارد. در این روزهایی که بسیاری از مردم از فرط مشغله‌ی زیاد به غذاهای حاضری چون فست‌ فودها روی می‌آورند، هیچ چیز بهتر از پیشنهاد کامچین و انواع کنسرو خورشت نخواهد بود. غذاهای ایرانی اصیل و با کیفیت که با به روزترین متدهای دنیا طبخ و بسته بندی می‌شوند. خورشت فسنجان با مرغ، خورشت فسنجان با کوفته قلقلی، خورشت قیمه سیب زمینی، خورشت قیمه بادمجان، خورشت کرفس و خورشت قرمه سبزی از جمله خورشت‌های محبوب و سنتی ایران است که کامچین اقدام به تولید آن‌ها با بالترین کیفیت کرده است.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه