نکاتی که در مورد تهیه قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی باید بدانید

خورشت قیمه به عنوان یکی از محبوب‌ترین غذاهای نذری در ضمیر ناخودآگاه ما ایرانیان ثبت شده است. به طوری که حتی وقتی صحبت از تهیه قیمه بادمجان هم می‌شود در گوشه‌ای از ذهنمان به یاد قیمه سیب‌زمینی و خاطرات خود با این غذای لذیذ می‌افتیم. از این‌رو تصمیم داریم این مطلب از کامچین را به بررسی نکاتی در مورد تهیه قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی اختصاص دهیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی در این خصوص را با هم بخوانیم.

عمده‌ترین تفاوت قیمه سیب زمینی و قیمه بادمجان چیست؟

همانگونه که می‌دانید قیمه سیب زمینی و قیمه بادمجان ارتباط تنگاتنگی دارند. از این رو به سختی می‌توان تفاوتی بین این دو خورشت ایرانی قائل شد. مخصوصا اینکه طرز تهیه قیمه بادمجان هم دقیقا مثل قیمه سیب زمینی است. و استفاده از بادمجان تنها المانی است که قیمه بادمجان را از قیمه سیب زمینی متمایز می‌کند. مخصوصا اگر در تهیه قیمه بادمجان از سیب زمینی سرخ کرده هم استفاده شود.

با این اوصاف تفاوت محسوسی به غیر از بادمجان سرخ شده نمی‌توان بین این دو خورشت ایرانی قائل شد. بنابراین کمتر کسی را هم می‌توان پیدا کرد که طرفدار قیمه بادمجان باشد و از قیمه سیب زمینی دل خوشی نداشته باشد. اما بی‌شک افرادی که از خورشت بادمجان استقبال چندانی نمی‌کنند نسبت به خورشت قیمه بادمجان هم بی‌تفاوت خواهند بود.

تهیه قیمه بادمجان

تهیه قیمه بادمجان آماده کامچین به صورت بسته‌بندی شده

در تهیه قیمه بادمجان و یا قیمه سیب زمینی از چه موادی استفاده می‌شود؟

همانگونه که در بند قبل نیز به این نکته اشاره شد مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه قیمه بادمجان و سیب زمینی تقریبا یکسان است. زیرا در تهیه هر دو نوع از این خورشت خوشمزه ایرانی از گوشت گوسفندی قیمه‌ای، پیاز سرخ شده، لیمو عمانی، لپه، سیب زمینی سرخ شده، رب گوجه فرنگی، زردچوبه، دارچین، نمک و روغن استفاده می‌شود. بادمجان نیز عضو افتخاری خورشت قیمه بادمجان است که می‌تواند به صورت سرخ شده و یا آب‌پز به این غذا اضافه شود.

علت تلخی خورشت قیمه چیست؟

یکی از مشکلات عمده‌ای که بیشتر افراد هنگام تهیه خورشت قیمه با آن مواجه هستند تلخ شدن آن است. خودتان را جای کدبانو یا آشپزی بگذارید که با زحمت فراوان مواد مورد نیاز این غذای ایرانی را تهیه کرده و خورشت قیمه بار می‌گذارد. برای اینکه غذای خوشمزه‌ای تهیه کند سعی می‌کند از بهترین و تازه‌ترین مواد برای طبخ آن استفاده کند. اما پس از زحمت فراوان وقتی این غذای خوشمزه را برای خانواده خود سرو می‌کند تلخی این غذا تمام انرژی او را بگیرد. اگر شما هم دست کم یک بار این مشکل را تجربه کرده‌اید دیگر لازم نیست نگران این موضوع باشید. زیرا باید به شما بگوییم که لیمو عمانی مهمترین عامل تلخی خورشت قیمه است. بنابراین اگر استفاده از این عنصر را در حورشت خود محدود کنید دیگر مشکل تلخی خورشت قیمه یا قرمه سبزی نخواهید داشت.

احتمالا شما هم به این موضوع فکر می‌کنید که منظور از محدود کردن استفاده از لیمو عمانی چیست؟ در این باره باید بگویم که منظور ما از محدود کردن به هیچ وجه عدم استفاده از لیمو عمانی در این خورشت‌ها نیست. زیرا همانگونه که می‌دانید تهیه قیمه بادمجان یا قیمه سیب زمینی بدون استفاده از لیمو عمانی لطف چندانی نخواهد داشت. بلکه منظور ما محدود کردن زمان استفاده از این عنصر در تهیه این غذای خوشمزه است. به عبارت دیگر برای از بین بردن تلخی خورشت قیمه بهتر است پس از اضافه کردن لیمو عمانی و یک بار جوشیدن و ا افتادن خورشت خود لیمو عمانی‌ها را از غذا خارج کنید. زیرا جوشیدن پوست لیمو داخل غذا اصلی‌ترین دلیل تاخی آن است.

در تهیه قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

تهیه قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی نیز مانند هر خورشت و غذای ایرانی فوت و فن خاصی برای خوشمزه‎تر شدن دارد. از این رو در ادامه چند نکته مهم را در خصوص تهیه این غذاهای خوشمزه با شما به اشتراک می‌گذاریم.

  • توجه داشته باشید که هر چه گوشت استفاده شده در خورشت شما تازه‌تر باشد غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت. بنابراین تهیه گوشت گوسفندی تازه را در الویت قرار دهید.
  • استفاده از آب گوشت برای تهیه این خورشت خوشمزه نقش موثری در خوش طعم شدن این غذای اصیل ایرانی دارد.
  • سرخ کردن بادمجان پوست کنده شده در کره طعم خورشت قیمه بادمجان شما را متفات خواهد کرد. بنابراین برای طعم دادن به بادمجان‌های خورشت خود سعی کنید آن‌ها را در کره سرخ کنید.
  • هر چند سیب زمینی سرخ شده به صورت چیپس‌های خلالی از اکثر سوپر مارکت‌ها قابل تهیه است. اما سرخ کردن سیب زمینی در منزل عطر و بوی خورشت قیمه شما را متفاوت خواهد کرد. بنابراین تا جای ممکن سعی کنید سیب زمینی خورشت را در خانه سرخ کنید.
  • در سرخ کردن سیب زمینی‌های خورشت قیمه استفاده از روغن‌های سرخ کردنی را فراموش نکنید.
  • برای خوش رنگ شدن سیب زمینی‌ها می‌توانید اندکی زردچوبه را به روغن آن‌ها اضافه کنید. این کار باعث می‌شود سیب زمینی‌های شما به رنگ زعفرانی درآیند.
  • هر چند زردچوبه و رب گوجه فرنگی استفاده شده در این خورشت طعم و رنگ این خورشت را زیبا می‌کنند. اما استفاده از زعفران به عنوان یک ادویه خوش رنگ و خوش طعم را فراموش نکنید.
  • اگر دوست ندارید که سیب زمینی‌های خورشت شما نرم شوند بهتر است تا زمان سرو سیب زمینی‌ها را داخل آب خورشت نریزید. این کار باعث می‌شود که تا لحظه آخر سیب زمینی‌های چیپسی تردی داشته باشید.

تهیه قیمه بادمجانآنچه در این مطلب از کامچین با شما در میان گذاشتیم نکاتی در رابطه به تهیه قیمه بادمجان و قیمه سیب زمینی بود. اما همانگونه که می‌دانید هر فردی تکنیک‌ها و شگردهای مخصوص خودش را برای تهیه غذاهای مختلف دارد. اگر شما هم از شگرد و تکنیک خاصی برای تهیه قیمه بادمجان یا سیب زمینی استفاده می‌کنید، می‌توانید آن را با همکاران ما در کامچین به اشتراک بگذارید. در صورتی هم که زمان کافی برای تهیه این غذاهای ایرانی خوشمزه در منزل را ندارید می‌توانید سری به محصولات کامچین بزنید و این خورشت‌های ایرانی خوشمزه را به صورت پک‌های بسته‌بندی شده در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید. اما فراموش نکنید که تجربه استفاده از این غذاهای آماده را با ما نیز به اشتراک بگذارید. شاد و سلامت باشید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه