راز تزئین سالاد الویه برای مناسبت های مختلف

سالاد الویه یکی از نام‌آشنا‌ترین پیش‌غذاها (و گاها غذاها!) بر سر سفره ما ایرانیان محسوب می‌شود. مواد اولیه و همچنین طرز تهیه تهیه سالاد الویه به اندازه‌ای برای همگان آشناست که در این مطلب از شرح مفصل آن پرهیز خواهیم کرد. اما نکته‌ای که تمامی آشپزهای خوش‌ذوق نیز از آن آگاهی دارند این است که نصف لطف آشپزی به تزئین غذای طبخ شده است. درست حدس زدید! در این مطلب قصد داریم تا به معرفی انواع مختلف تزئین سالاد الویه بپردازیم!

مواد اولیه مختلفی که در تهیه سالاد الویه به کار می‌رود، باعث می‌شود که بتوان در تزئین آن خلاقیت فراوانی را به کار برد و به مناسبت هر مهمانی و مجلسی، ظاهر و شکل خاصی را به آن بخشید. از طرح‌های زیبا و خلاقانه دو‌بعدی و مسطح گرفته تا طرح‌های جذاب و حیرت‌آور سه‌بعدی، همه و همه در این غذا قابل پیاده‌سازی هستند. با همه این توضیحات، اکنون به معرفی برخی از جالب‌ترین نمونه‌های تزئین سالاد الویه می‌پردازیم.

 

نمونههایی خلاقانه از تزئین سالاد الویه

 

 

تزیین سالاد الویه

همانطور که از ظاهر کار نیز برمی‌آید، تزئین سالاد الویه فوق نمونه بسیار زیبا و مناسبی برای مهمانی‌های شب‌های سرد و طولانی زمستان است. تزئین چنین طرحی از لحاظ اجرایی و عملی کاری بسیار ساده است. تنها کافی است تا با کمی دقت شکل و شمایل یک آدم‌برفی را از داخل سالاد الویه برش داده، با استفاده از سس مایونز به خوبی تمامی سطح خارجی آن را پوشش دهید و سپس عناصر تزئینی دلخواه خود را به آن اضافه کنید.

 

چنانچه قصد تزئین سالاد الویه در یک مراسم تولد و یا سالگرد خاصی را دارید، استفاده از تزئین به شکل اعداد را به شما توصیه می‌کنیم. همانند نمونه قبلی، تنها کار لازم برای ایجاد این طرح نیز برش از داخل قالب و یا شکل دادن به وسیله دست است. سپس می‌توانید به وسیله افزودنی‌های خوراکی و خوش‌رنگ به تزئین و رنگ‌دهی سطح عدد خودتان بپردازید.

 

قبل از ادامه خواندن این مطلب، لطفا چند دقیقه به تزئین سالاد الویه فوق نگاه کنید! این تصویر بسیار زیبا و هنری و عاشقانه با کمترین و دردسترس‌ترین مواد غذایی موجود طراحی و ایجاد شده است! برای ایجاد چنین طرح‌هایی تنها کافی است تا عناصر طبیعی و منظر مختلف را در ذهن خود مجسم کرده و با خلاقیت خود، آن مناظر را با ساده‌ترین مواد خوراکی ایجاد کنید. خوشبختانه همانطور که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، مواد اولیه سالاد الویه از رنگ‌های متنوع و گوناگونی شکل یافته‌اند و همین موضوع باعث می‌شود که در طراحی‌ها و تزئین‌های مختلف خود، بتوانید از همین مواد اولیه بهره ببرید.

 

تزئین سالاد الویه فوق، یکی از طرح‌های سه‌بعدی نسبتا ساده و در عین حال جذاب، چشم‌نواز و خلاقانه است. همانطور که از روی شکل نیز مشخص است، در تزئین سالاد الویه موشی از تکنیک تزئین کیک‌های تولد استفاده شده است. به این معنا که شکل کلی و اصلی موش را به وسیله سالاد الویه ایجاد کرده و سپس شکاف‌های سطح آن‌ها را با استفاده از عناصر تزئینی می‌پوشانیم و در نهایت مواد خوراکی تزئینی دیگر (مانند کالباس‌ها به عنوان گوش و همچنین سبزیجات برای ایجاد پس‌زمینه) را به آن می‌افزاییم.

 

آیا انیمیشن معروف باب اسفنجی را به خاطر می‌آورید؟ شخصیت اصلی این انیمیشن پس از گذشت سالیان سال از تولید آن همچنان یکی از کاراکترهای محبوب در میان کودکان و حتی بزرگسالان است. پس چرا کودکان خود را با تزئین سالاد الویه به سبک کاراکتر انیمیشینی مورد علاقه خودشان غافلگیر نمی‌کنید؟

باب اسفنجی تنها یکی از نمونه‌های شخصیت‌های انیمیشنی است که می‌توانید با الهام گرفتن از آن، سالاد الویه خود را تزئین کنید. علاوه بر این هر شخصیت انیمیشنی دیگری را می‌توان با کمی خلاقیت و مواد غذایی ساده دردسترس بر روی سالاد الویه خلق کرد. همچنین این گونه تزئین‌ها روش بسیار مناسبی برای تشویق به خوردن غذاهای سالم و مقوی برای کودکانی است که به سختی راضی به خوردن آن غذاها می‌شوند.

 

تزئین سالاد الویه به شکل ساعت نیز جزو رایج‌ترین تزئینات این غذا محسوب می‌شود. این نوع تزئین را می‌توان در هر مناسبت و زمانی به کار برد و برخلاف اغلب تزئینات پیش، استفاده از آن به موقعیت‌های خاصی محدود نمی‌شود. اما به کار گیری همین تزئین ساده و رایج نیز با کمی چاشنی خلاقیت می‌تواند به یک تزئین خاص، زیبا و جذاب تبدیل شود.

برای مثال در تصویر فوق شاهد استفاده از مواد خوراکی جهت ایجاد حاشیه‌هایی برای ساعت و همچنین جایگیری عقربه‌ها و دیگر جزئیات داخل ساعت هستیم. از همین رو با کمی خوش‌سلیقگی و خلاقیت در استفاده از مواد خوراکی رنگارنگ، می‌توان ساعت‌هایی بسیار زیبا و صدالبته خوردنی را خلق کرد.

 

تزیین سالاد الویه

اگر دوباره به مبحث تزئین سالاد الویه برای مراسم و مهمانی‌های خاص بازگردیم، شکل‌های خلاقانه و بانمک حیوانات دیگر را می‌توان به عنوان نمونه‌هایی برای الهام‌بخشی معرفی کرد. خرس بانمک و عروسکی شکلی که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، حاصل استفاده صحیح و بجا از رنگ نارنجی هویج‌های موجود بر روی سطح آن است.

بدون شک استفاده از چنین تزئین‌هایی، کودکان را به خوردن غذاهای سالم و مقوی تشویق خواهد کرد. همچنین در مراسماتی مانند جشن تولدها با یک سالاد الویه تزئین شده می‌توانید مهمانان خوشحال‌تری داشته باشید.

 

تزئین سالاد الویه به شکل غیر عروسکی حیوانات نیز می‌تواند زینت‌بخش سفره‌های شما باشد. همانند نمونه‌های قبل، برش و یا شکل‌دهی طرح اولیه اصلی‌ترین قدم آغاز یک تزئین خواهد بود. پس از این مرحله دیگر قسمت سخت کار را پشت سر گذاشته‌اید و اکنون تنها کافی است تا به ظاهر و جزئیات کار رسیدگی کنید.

استفاده از طرح‌های حیوانات مختلف نیز در نوع خود می‌تواند در شرایط و مناسبت‌های خاصی خلاقانه به نظر برسد. برای مثال اگر در ایام نوروز پذیرای مهمانانی خواهید بود، استفاده از طرح ماهی به عنوان تمثیلی از ماهی سفره هفت‌سین و یا حتی استفاده از طرح‌هایی مانند سیب، سبزه و… می‌تواند خلاقیت شما را به رخ دیگران بکشد.

 

و در نهایت…راز تزئین سالاد الویه!

نمونه‌های فوق تنها بخشی از هزاران هزار طرح خلاقانه‌ای است که  از آن‌ها می‌توان برای تزئین سالاد الویه استفاده کرد. این نمونه‌ها صرفا جهت الهام‌بخشی به شما و از میان نمونه‌های فراوان دیگر انتخاب شده‌اند. اما اگر به دقت به هر شکل و توضیحات آن دقت کرده باشید، همه آن‌ها راز مشترکی از تزئین سالاد الویه را فاش می‌کردند: شکل دهی اولیه!

درست است! چنانچه شما طرح خاصی را مد نظر داشته باشید، تنها کافی است تا شکل اولیه آن را فرم داده و یا برش دهید. این اصل در مورد تمامی طرح‌های موجود (ائم از دو‌بعدی و یا سه‌بعدی) صدق می‌کند. در نتیجه اگر بتوانید تا طرح اولیه خود را به وسیله سالاد الویه فرم دهید، تنها کافی است تا به فکر تزئین جزئیات آن باشید و به اصطلاح بیش از نصف مسیر را پیموده‌اید.

به غیر از طرح‌های معرفی شده از چه طرح‌های دیگری می‌توان استفاده کرد؟ آیا تجربه خلق یک مدل خلاقانه را داشته‌اید؟ کدام یک از طرح‌های فوق برای شما از جذابیت بیشتری برخوردار بود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه