پیش غذای ایرانی: در جست‌وجوی لذت و سلامتی

بی هیچ چون و چرایی سلیقه کدبانوهای ایرانی در تهیه غذاها و پیش‌غذاهای لذیذ و صدالبته زیبا و مزین شده، زبان‌زد مردم سراسر دنیاست. گویا بانوان ایرانی از همان بدو تولد با هنر آشپزی و شیرینی‌پزی عجین شده‌اند. تعداد انواع غذاها و پیش‌ غذای ایرانی به قدری زیاد و متنوع است که اگر بخواهیم همه آن‌ها را هرچند به صورت اجمالی و بسیار کوتاه در قالب یک مقاله معرفی کنیم، در نهایت به یک کتاب چندین صد صفحه‌ای خواهیم رسید!

معرفی چند پیش غذای ایرانی محبوب

از همین رو در این مقاله قصد داریم تا بازه کوتاهی از این طیف وسیع غذاها و دسرهای ایرانی را انتخاب کرده و به معرفی اجمالی و کوتاهی از انواع پیش غذای ایرانی بپردازیم و نکاتی مفید درمورد آن‌ها را برای شما بازگو کنیم. برای آشنایی هرچه بیشتر با این پیش غذاهای لذیذ و زیبا، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1) قایق کاهویی

شاید همه شما متوجه شکل و شمایل قایق‌گونه برگه‌های کاهو شده باشید. اما آیا تا به حال به فکر تلفیق ظاهری قایق و کاهو با یکدیگر افتاده‌اید؟ پیش غذای ایرانی قایق کاهویی حاصل هنرمندی و خلاقیت آشپزان ایرانی است. ابداع این پیش غذا (و یا سالاد) به مناطق شمالی ایران نسبت داده شده است. طرز تهیه این پیش غذا بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید! چرا که برای تهیه آن تنها کافی است تا مواد اولیه را تهیه کرده و با ظرافت خاصی در کنار یکدیگر قرار دهید. در نتیجه بر خلاف انواع دیگر دسرها و پیش غذاها، خبری از طرز تهیه‌ها و ترکیبات گوناگون نخواهد بود.

همان‌طور که از نام این دسر نیز برمی‌آید، برگ کاهو اصلی‌ترین پیش‌نیاز برای تهیه آن است. از دیگر موادی که در این پیش غذا به کار می‌رود می‌توان به کنسرو ذرت شیرین، پنیر سفید، گوشت چرخ کرده، هویج زنده شده، روغن زیتون، نمک و فلفل اشاره کرد. البته شما می‌توانید مواد دیگری را نیز به طور دلخواه به این دسر افزوده و یا از آن حذف کنید. تنها کافی است تا برگ کاهو را تا زمان خسک شدن در دمای مناسبی قرار دهید و سپس به تزئین قایق کوچک و خوشمزه خود بپردازید.

2) توپ رنگی

توپ رنگی را می‌توان یکی از خوش ظاهرترین انواع پیش غذای ایرانی دانست. از آنجایی که اغلب مواد مورد استفاده در این پیش غذا به راحتی در دسترس هستند و همچنین به دلیل سهولت در تهیه آن، می‌توان از این پیش غذای ایرانی در انواع میهمانی‌ها بهره برد. همچنین ظاهر رنگارنگ این پیش غذا روح و لطافت خاصی را به سفره پذیرایی شما خواهد بخشید.

مواد اولیه توپ رنگی را سیب‌زمینی پخته، روغن زیتون، هویج رنده شده، سبزیجاتی مانند شوید و جعفری و همچنین آبلیمو و فلفل قرمز تشکیل می‌دهند. همانطور که می‌توان حدس زد، استفاده از سبزیجات و مواد خوراکی رنگی علاوه بر خوش‌طعم سازی این پیش غذای ایرانی، در زیباسازی و شکل و شمایل آن نیز نقش عمده‌ای را بازی می‌کنند. علاوه بر موارد فوق برای تزئین بیشتر این پیش غذا نیز می‌توان از کنجد، ماست چکیده و یا هر ماده خوراکی دیگری بر حسب ذائقه و سلیقه شخصی شما استفاده کرد.

3) کال کباب

مردم خوش‌ذوق شمال کشور عزیزمان همواره در هنر آشپزی حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته‌اند. علی‌الخصوص خطه سرسبز گیلان با تاریخچه گسترده و غنی خود، در صنعت آشپزی و شیرینی‌پزی بسیار ممتاز است. کال کباب نیز یکی از انواع مختلف پیش غذای ایرانی مخصوص خطه شمال است. همانند اغلب دیگر پیش غذاهای شمالی و علاقه وافر مردم این منطقه به سیر، می‌توان حدس زد که در این پیش غذای ایرانی نیز از این ماده بسیار مفید استفاده شده باشد.

همچنین آب انار ترش باعث طعم دهی به این پیش غذا شده و طعم آن را با ذائقه مردم این سرزمین سرسبز هماهنگ ساخته است. از دیگر مواد استفاده شده در این پیش غذا می‌توان به بادمجان، نعنا، مغز گردو و ادویه‌جاتی مانند نمک و فلفل اشاره کرد.

4) رول خیار و فتا

این پیش غذای ایرانی که شاید کمتر در مورد آن شنیده باشید، یک پیش غذای همه کاره محسوب می‌شود. چرا که علاوه بر سهولت در تهیه و رنگ‌بندی جالب آن، این پیش غذای ایرانی خاصیت اشتها آوری نیز دارد. درنتیجه چنانچه قصد افزایش وزن خود را داشته باشید و یا دوست دارید میهمانانتان غذاهای شما را با میل و اشتها و شوق بیشتری نوش جان نمایند، می‌توانید از رول خیار و فتا به عنوان پیش غذای سفره‌ی خود استفاده نمایید.

همچنین این پیش غذا برای افرادی که به هر دلیل از خوردن گوشت و فرآورده‌های گوشتی پرهیز می‌کنند، گزینه بسیار مناسبی است. چرا که تمامی مواد اولیه آن را لبنیات، سبزیجات  و فرآورده‌های گیاهی تشکیل می‌دهند. خیار، شوید، گوجه‌فرنگی، زیتون، ماست، پنیر فتا فلفل و همچنین آبلیمو اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده‌ی این پیش غذای ایرانی هستند.

5) فرنی خرما

گاهی افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و یا به هر دلیل دیگری از خوردن شکر امتناع می‌کنند، همواره حسرت نخوردن پیش غذاهای شیرین و لذیذ را به جان می‌خرند. اما این پیش غذای ایرانی یعنی فرنی خرما به خوبی پاسخ مناسبی را برای حل این مسئله ارائه کرده است. فرنی خرما پیش غذای لذیذی است که در آن به هیچ وجه از شکر استفاده نشده است و در عوض برای شیرین‌تر کردن آن از خرما استفاده می‌شود. همچنین استفاده از لبنیاتی نظیر شیر در کنار خرما باعث شده است که این پیش غذا در گروه پیش غذاهای بسیار مغذی و مناسب برای کودکان خردسال نیز قرار بگیرد.

در تهیه فرنی خرما از شیر، آرد برنج، نشاسته ذرت، خرما و دارچین استفاده می‌شود. این پیش غذای شیرین، مغذی و همچنین سالم را می‌توان به سهولت تهیه و نوش جان کرد. علی‌الخصوص اگر در خانه کودک خردسال و یا عزیز پا به سن گذاشته‌ای دارید، پیشنهاد اول ما برای شما فرنی خرما است.

اکنون کافی است تا کمی همت کنید!

همان گونه که در ابتدای این مطلب نیز به آن اشاره کردیم، تعداد انواع غذاها و پیش غذاهای ایرانی بسیار بیشتر از آن چیزی است که بتوان آن را در قالب یک مطلب (و یا شاید حتی یک کتاب!) ارائه کرد! با این حال در این مطلب تلاش کردیم تا برخی از انواع پیش غذاهای خاص ایرانی را برای سلیقه‌های مختلف معرفی کنیم. برای مثال چنانچه شما از خوردن گوشت امتناع کرده و یا ترجیح می‌دهید از شکر پرهیز کنید و یا حتی اگر به دنبال پیش غذایی با خاصیت اشتهاآوری می‌گردید، استفاده از پیش غذاهای فوق را در دستور کار میهمانی‌ها و یا حتی جمع شاد و صمیمی خانواده خود قرار دهید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

یک دیدگاه

  • لیمو on ژوئن 20, 2018

    سلام

    جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون 1 ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

    هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

    سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

    ممنون

گذاشتن دیدگاه