انواع آش ایرانی برای افرادی که عاشق غذاهای ایرانی هستند

در سراسر دنیا تعداد کسانی که طرفدار انواع آش ایرانی هستند کم نیست. زیرا آش یکی از مقوی‌ترین غذاهایی است که می‌توان آن را با مواد غذایی سالم تهیه کرد. اگر تمایل زیادی به صرف غذاهای سبک دارید باید بدانید که انواع آش ایرانی می‌تواند در برنامه غذایی شما قرار گیرد و رژیم غذایی سالمی را به شما هدیه کند. با توجه به اینکه هدف گروه تولیدی کامچین نیز کمک به سلامت هر چه بیشتر شما عزیزان است در این مطلب سعی کرده‌ایم لیستی از انواع آش ایرانی را که محبوبیت خاصی دارند و بسیار پرخاصیت هستند برای شما عزیزان گردآوری کنیم. باشد که این لیست بتواند ایده‌های جالبی را برای تهیه یک غذای سالم ایرانی در اختیار شما قرار دهد.

انواع آش ایرانی برای طرفداران این غذای خوشمزه و دلچسب

۱) آش زرد آلو و آلوچه

آش زرد آلو و آلوچه که برخی از آن با عنوان آش میده نیز یاد می‌کنند یکی از محبوب‌ترین آش‌هایی است که بیشتر در خطه آذربایجان و در میان آذری زبان‌ها طبخ می‌شود. هر چند کم نیستند تعداد کسانی که در اقصی نقاط جهان هم این غذای لذیذ را تهیه کرده و از آن لذت می‌برند. آذری‌ها این آش را با نام ترشولی آش می‌شناسند. زیرا طعم ترش این آش بیشتر از طعم‌های ملس و شیرین آن است. در تهیه این آش از نخود، لوبیا، آب مرغ یا آب قلم، تره، جعفری، گشنیز، رشته آشی، هویج، رب، آبغوره، آلوچه و زرد آلو استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که میزان آلوچه استفاده شده در این آش باید یک و نیم برابر میزان زرد آلوی آن باشد. همچنین برای خوش طعم شدن آن از نعناع خشک هنگام سرو آن استفاده می‌شود. اگر تاکنون این آش خوشمزه را امتحان نکرده‌اید بهتر است برای یک بار هم که شده آن را امتحان کنید. مطمئنم که عاشق طعم بی‌نظیرش خواهید شد.

انواع آش ایرانی۲) آش رشته

کمتر کسی را می‌شناسم که تا کنون آش رشته را امتحان نکرده باشد. زیرا آش رشته معروف‌ترین آشی است که در میان تمام شهرها یکسان و مشترک است. و همه ما برای یک بار هم که شده باشد حداقل آن را به عنوان آش نذری دریافت کرده‌ایم. در تهیه آش رشته از مواد مشخصی استفاده می‌شود و بیشتر ما یا آن‌ها آشنا هستیم. نخود، لوبیا، عدس، کره یا آب قلم، رشته آشی، سبزی آش رشته و پیاز داغ از جمله اصلی‌ترین مواد این آش است. برای آشنایی با دستور پخت این غذای خوشمزه می‌توانید سری به وبلاگ کامچین بزنید و در صورت تهیه آن به شکل آماده می‌توانید آن را از سایت کامچین سفارش دهید.

انواع آش ایرانی

آش رشته کامچین یکی از پرطرفدارترین انواع آش ایرانی

۳) آش شله قلمکار

همه ما تا کنون چندین بار ضرب‌المثل معروف آش شله قلمکار را که یکی از معروف‌ترین انواع آش ایرانی است شنیده‌ایم. اما شاید کمتر پیش آماده باشد که تصمیم به پخت آن بگیریم. اما اگر روزی هوس درست کردن این آش معروف به سرتان زد می‌توانید طرز تهیه آش شله قلمکار را از وبلاگ کامچین دنبال کنید. و یا در صورت تمایل آن را از سایت کامچین سفارشی سازی کنید.

انواع آش ایرانی۴) آش آبغوره

همانطور که از نام این آش پیداست با پخت این غذا باید منتظر یک طعم ترش و بی‌نظیر باشید. زیرا آبغوره چاشنی اصلی این آش فوق‌العاده است. هر چند بسیاری از افراد از آلبالو و یا انگور ریز ترش هم داخل آن استفاده می‌کنند. در پخت این اش از برنج آش، تره، جعفری، گشنیز، لوبیا و آبغوره، گوجه فرنگی، رب، آبغوره و فلفل استفاده می‌شود. در صورت تمایل اضافه کردن فلفل دلمه‌ای نیز طعم بی‌نظیری به آن می‌بخشد. این آش خوشمزه معمولا مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد.

۵) آش سرکه و شکر

اگر تا به حال اسم این آش به گوشتان نخورده باشد احتمالا حالا دارید با بهت و حیرت ادامه مطلب را می‌خوانید. اما جالب است بدانید که آش سرکه و شکر در واقع همان آش آبغوره است با این تفاوت که به جای آبغوره در این آش از سرکه و کمی شکر استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که اگر به صرف غذاهای شیرین چندان علاقه‌ای ندارید بهتر است از پختن این آش صرف نظر کنید. زیرا این آش به دلیل شکر موجود در آن طعمی متمایل به شیرینی دارد.

انواع آش ایرانی۶) آش دوغ

امکان ندارد به خطه آذربایجان سفر کنید و طعم و عطر بی‌نظیر آش دوغ را نچشیده باشید. زیرا این آش خوشمزه یکی از بهترین غذاهای این مناطق است. هر چند آش دوغ معمولا مزه‌ی متمایل به ترشی دارد اما می‌تواند گزینه مناسبی برای انواع سلیقه‌ها باشد. مواد تشکیل دهنده این غذای بی‌نظیر نخود، تره، جعفری، گشنیز، شوید، دوغ، پیاز سرخ شده، گوشت چرخ کرده، آب قلم یا کره، آرد و سیر است. هر چند که بسیاری از افراد از گوشت چرخ کرده استفاده نمی‌کنند اما بی‌شک افزودن گوشت چرخ کرده طعم بی‌نظیری به این غذا خوشمزه خواهد داد. سیر را نیز می‌توان هم حین طبخ و هم هنگام سرو به این غذای خوشمزه اضافه کرد.

انواع آش ایرانی۷) آش ماست

آش ماست و آش کشک ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. به طوری که غیر از ماست و کشکی که هنگام سرو غذا به آن‌ها افزوده می‌شود تفاوت دیگری را نمی‌توانیم بین این دو غذا قائل شویم. زیرا از جبوبات و سبزیجات گرفته تا طریقه پخت این آش خوشمزه کاملا یکسان است. تنها نکته قابل توجهی که در زمینه پخت این آش باید مد نظر قرار گیرد این است که استفاده از کلم سفید خرد شده می‌تواند طعم خاصی به این غذای خوشمزه ببخشد. استفاده از پیاز یا سیر سرخ شده و نعناع داغ نیز می‌تواند طعم بی‌نظیری به این غذا ببخشد.

۸) آش عدس

مشکل عمده بیشتر افرادی که از خوردن انواع آش ایرانی اجتناب می‌کنند دیر هضم بودن حبوبات آن است. اگر شما هم در این گروه از افراد قرار دارید که دیر هضمی حبوبات موجود در آش سیستم گوارش شما را دچار مشکل می‌کند توصیه می‌کنم استفاده از آش عدس را فراموش نکنید. زیرا تنها از عدس در پخت این آش استفاده می‌شود. از طرفی هم چون خاصیت‌های عدس بر کسی پوشده نیست بعید می‌دانم کسی باشد که طعم این غذای بی‌نظیر را نچشیده باشد.

آنچه که در این مطلب از کامچین با شما به اشتراک گذاشتیم کلیاتی در رابطه با چند مورد از محبوب‌ترین انواع آش ایرانی بود. اما ایده‌های تهیه این غذا تنها به این‌ها محدود نمی‌شود. اگر شما هم ایده‌های جالبی در خصوص تهیه انواع آش ایرانی دارید و یا چاشنی‌های خلاقانه‌ای برای این غذای خوشمزه سراغ دارید می‌توانید آن را با ما به اشتراک بگذارید. بی‌صبرانه منتظر شنیدن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان همراه هستیم.

 

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه