آموزش دستور پخت پنج نوع کوکوی خوش طعم و پرطرفدار ایرانی

آیا کودک مدرسه ای دارید؟ آیا قرار است به یک مسافرت کوتاه خانوادگی بروید؟ آیا مهمانی دوستانه ای دارید و می خواهید سفره زیبا و رنگارنگی داشته باشید؟ آیا می خواهید در کمترین زمان ممکن، خوش طعم ترین و دل رباترین پیش غذا را آماده کنید؟ اگر جواب شما بله است، این مطلب برای شماست. کوکو پیش غذا (یا غذا) یی است که نسبتا سریع آماده می شود، خوشمزه است و در صورت تزئین، ظاهری مجلسی به سفره شما می دهد. به شما پیشنهاد می کنیم که این مطلب را بخوانید و با دستور پخت انواع کوکو های پرطرفدار ایرانی آشنا شوید.

آموزش دستور پخت انواع کوکو

کوکوی سبزی

ماده اولیه تهیه کوکوی سبزی، همان طور که از نامش پیداست، سبزی است. اقوام مختلف ایرانی در سراسر کشور، سبزی های متنوعی را برای پخت این کوکو استفاده می کنند. با این حال جعفری، گشنیز، تره و شوید از رایج‌ترین سبزی‌هایی هستند که برای پخت کوکو سبزی استفاده می‌شوند. اگر قصد پختن این کوکوی پرطرفدار و با ارزش غذایی بالا را دارید، پس از پاک کردن و شستن سبزی ها، چند ساعتی آن ها را روی یک دستمال پارچه ای پهن کنید تا کاملا خشک شوند. پس از خشک شدن، سبزی ها را به اندازه خیلی کوچک ریز کنید؛ نمک، فلفل، ادویه و چند تخم مرغ را مخلوط کنید و نهایتا سبزی های ریز شده را به مخلوط آماده شده، اضافه کنید.

برخی از افراد، شنبلیله خشک نیز به مواد ذکر شده اضافه می کنند، این کار سلیقه بوده و به ذائقه شما بستگی دارد. مراقب باشید که مقدار این شنبلیله خشک، زیاد نشود؛ زیرا باعث تلخ شدن کوکو می شود.

در این مرحله، نوبت به سرخ کردن مخلوط کوکوی سبزی می رسد. روغن را در ماهیتابه بریزید، صبر کنید تا داغ شود و سپس مایه کوکو را به آن اضافه کنید. پس از سرخ شدن کامل یک طرف کوکو سبزی، آن را بچرخانید تا طرف دیگر نیز کاملا سرخ شود. در انتها با گردو و زرشک می توانید کوکوی سبزی خود را تزئین کرده، در شکل های زیبا برش داده و به صورت پرسی سرو کنید.

دستور پخت انواع کوکو

سبزی آماده کوکوی کامچین

اگر شاغل هستید و زمان کافی برای خرید، پاک کردن و خرد کردن سبزی را ندارید، اگر دانشجو هستید و در خوابگاه، هوس کوکو سبزی های مادرتان را کرده اید، نگران نباشید! محصولات غذایی کامچین کار شما را آسان کرده است. شما به راحتی می توانید سبزی آماده کوکو را خریده و با صرف زمان اندکی، مزه این کوکوی خوشمزه را در خانه و یا خوابگاهتان تجربه کنید.

دستور پخت انواع کوکو

دستور پخت انواع کوکو

کوکوی سیب زمینی

کوکوی سیب زمینی از مشهورترین و ساده ترین انواع کوکو است. برای تهیه این کوکوی آسان و در عین حال خوشمزه، سیب زمینی ها را آب پز کنید، بعد از پختن کامل، پوست آن ها را بگیرید و به رنده بکشید. تخم مرغ، نمک، فلفل و زردچوبه را به سیب زمینی های له شده اضافه کنید و حسابی هم بزنید. برای سرخ کردن این نوع کوکو نیز باید پس از داغ شدن روغن، مخلوط را به ماهیتابه اضافه کرده و هر دو طرف آن را سرخ کنید. دست شما در تزئین کوکوی سیب زمینی باز است، بدین منظور می توانید از گوجه فرنگی، خیارشور، سس کچاپ، نعناع و … استفاده کنید.

دستور پخت انواع کوکو

دستور پخت انواع کوکو

کوکوی ماکارونی

همه بچه ها عاشق ماکارونی هستند و حتما کوکوی ماکارونی را نیز دوست دارند. اگر قرار است فرزند شما با دوستانش به اردوی تفریحی یک روزه برود، پیشنهاد ما کوکوی ماکارونی است. مواد لازم برای تهیه کوکوی ماکارونی عبارتند از: ماکارونی فرمی، گوشت چرخ کرده یا سوسیس، تخم مرغ، رب گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پیاز و ادویه هایی مثل نمک و فلفل.

قدم اول در درست کردن کوکوی ماکارونی، پختن ماکارونی هاست. ماکارونی های فرمی را در آب جوش بریزید و پس از پختن، آبکش کنید. در یک ماهیتابه جداگانه، پیاز، گوشت چرخ کرده یا سوسیس، رب گوجه فرنگی و فلفل دلمه ای را روی گاز تفت دهید. تخم مرغ ها را در یک کاسه شکسته و هم بزنید تا زرده و سفیده مخلوط شوند، سپس ماکارونی های آب کش شده و پس از آن، مخلوط گوشتی را اضافه کرده و تمام مواد را هم بزنید تا کاملا یکدست شود. روغن را روی گاز داغ کنید و مواد را به آن اضافه کنید. حرارت زیر تابه باید خیلی ملایم باشد تا کوکو کاملا مغز پخت شود. درب تابه را بگذارید تا سمت زیرین کوکوی ماکارونی سرخ شود. سپس آن را برگردانید و اجازه دهید تا سمت دیگرش نیز سرخ شود. در پایان با سس کچاپ سرو کنید.

دستور پخت انواع کوکو

کوکوی لوبیا

کوکوی لوبیا را می توان مجلسی ترین کوکوی ایرانی دانست. این کوکو را با لویبا سبز، تخم مرغ، سیب زمینی، فلفل دلمه ای، پیاز، زعفران، زردچوبه، نمک و فلفل درست می کنند. برخی از افراد به صورت سلیقه ای، هویج را نیز در مواد این کوکو استفاده می کنند. دستور پخت این کوکوی خوشمزه را در ادامه شرح می دهیم:

لوبیا سبز ها را به شکل نگینی خرد کرده و در آب جوش بریزید تا بپزد، سپس آبکش کنید. در ماهیتابه تان کمی روغن بریزید، پیاز و فلفل دلمه ای را سرخ کرده و نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را به مواد اضافه کنید. در این مرحله نوبت به پختن سیب زمینی ها می رسد. توصیه می کنیم که سیب زمینی ها را به صورت درسته آب پز کنید و پس از پوست کردن، رنده شان کنید. اکنون تمام مواد را به تخم مرغ ها اضافه کرده و به صورت یکنواخت با هم مخلوط کنید. یک تابه متناسب با مقدار مایه کوکو روی حرارت قرار داده و مقداری روغن داخلش بریزید. پس از داغ شدن روغن، مایه کوکو را به داخل ماهیتابه بریزید و هر دو طرف ان را سرخ کنید. حتما از شعله متوسط استفاده کنید تا داخل کوکو کاملا مغزپخت شود.

دستور پخت انواع کوکو

دستور پخت انواع کوکو

کوکوی مرغ

پیشنهاد می کنیم که در تهیه کوکوی مرغ، از گوشت قسمت سینه مرغ استفاده کنید. اگر می خواهید این کوکو را درست کنید، ابتدا باید مرغ را به مدت 2 ساعت در داخل آب، همراه با پیاز حرارت دهید تا کاملا بپزد. بعد از این که مرغ کاملا پخت، آب آن را گرفته و ریش ریش کنید. پیازها را خرد کرده و سرخشان کنید. پیاز سرخ شده، نمک، فلفل، ادویه و زردچوبه را به ظرف مرغ های ریش ریش شده اضافه کنید. اکنون نوبت به اضافه کردن تخم مرغ های هم زده می رسد.

مقدار کمی روغن در تابه بریزید و بگذارید تا داغ شود. مواد را در تابه بریزید و با شعله متوسط بگذارید تا تخم مرغ ها بپزند. در تابه را هم باید بگذارید. حدود ده دقیقه بعد، اگر زیر کوکو سرخ شده بود، برگردانید تا طرف دیگرش هم سرخ شود. زرشک، زعفران و سبزیجات، مواد پیشنهادی ما برای تزئین کوکوی مرغ هستند.

دستور پخت انواع کوکو

دستور پخت انواع کوکو

آنچه در این مطلب مشاهده کردید دستور پخت پنج نوع کوکوی خوش طعم و پرطرفدار ایرانی بود. قالب های زیبایی برای سرخ کردن کوکو در بازار موجود است. برای هر چه زیباتر و دلرباتر شدن سفره، می توانید این قالب ها را تهیه کرده، مواد کوکو را داخل آن ها ریخته و تمام انواع کوکو را به شکل های زیبا سرخ کنید.

با توجه به این که هدف ما در کامچین تولید و توسعه فرهنگ استفاده از غذاهای اصیل ایرانی است سعی داریم انواع مختلفی از غذاهای ایرانی را با تکنولوژی روز دنیا تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هدف ما سلامت و شادکامی شما عزیزان است.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه