با تاریخچه و طرز پخت دلمه برگ مو تبریزی آشنا شوید

اگر قرار است میزبان یک مهمانی باشید و در حال جستجوی اینترنتی برای درست کردن یک پیش غذای شیک، مجلسی، خوشمزه و سالم هستید، این مطلب برای شماست! دلمه برگ مو تبریزی پیشنهاد ویژه ماست. اگر تاکنون دلمه برگ مو تبریزی درست نکرده اید و یا اصلا آن را امتحان نکرده اید! توصیه می کنیم با مطالعه این مطلب، علاوه بر آشنا شدن با تاریخچه دلمه برگ مو تبریزی، طرز پخت این پیش غذای سنتی را نیز یاد بگیرید.

دلمه برگ مو تبریزی از کجا آمده است؟

انواع مختلفی از دلمه وجود دارد، دلمه کلم، دلمه بادمجان، دلمه فلفل دلمه ای و… به جرات می توان گفت دلمه برگ مو از نوع تبریزیش! پرطرفدارترین و خوشمزه ترین نوع دلمه است. همان گونه که از نامش پیداست، دلمه برگ مو تبریزی اصالت آذربایجانی دارد.

دلمه برگ مو در زبان ترکی با نام “یپراخ دلماسی” شناخته می شود. جالب است بدانید دلمه، از لغت ترکی “دلماخ” به معنی “پر شدن” گرفته شده است.

این غذا در اصل یک غذای مدیترانه ای است و کشورهای حاشیه مدیترانه از جمله ترکیه آن را به عنوان غذا استفاده می کنند. در کشورهای مختلف، تغییرات اندکی در محتویات دلمه بوجود آمده است. احتمالا تهیه و استفاده آن از کشور ترکیه به شهرهای غربی (آذربایجان) و سپس سایر قسمتهای ایران رسیده است.

دلمه برگ مو علاوه بر ایران و ترکیه، در الجزایر، ارمنستان، بلغارستان، قبرس، گرجستان، یونان، اردن، لبنان، ازبکستان، رومانی، سوریه، مصر و … نیز پخته شده و مصرف می شود.

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو تبریزی

طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی چگونه است؟

می رسیم به شیرین قسمت موضوع! ما سعی می کنیم طرز تهیه دلمه برگ مو تبریزی را به صورت گام گام آموزش داده و ترفندهای خوشمزه تر شدن آن را نیز با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو تبریزی:

  • برگ درخت مو: یک کیلو
  • گوشت چرخ کرده: 500 گرم
  • برنج آش یا صدری: 2 پیمانه
  • بلغور گندم: یک پیمانه
  • لپه: یک پیمانه
  • ماست: نیم پیمانه
  • سبزیجات معطر (مثل شوید، تره و مرزه): 800 گرم
  • پیاز سرخ شده: به مقدار لازم
  • ماست: نصف پیمانه
  • سیر له شده: 5 عدد
  • نمک و پودر فلفل: به مقدار لازم
  • آب یا آب مرغ: دو لیوان
  • غوره: به مقدار لازم
  • روغن: به مقدار لازم
  • تورتا: یک پیمانه

نکته ۱)

برای این که دلمه برگ مو شما لطیف تر، خوشمزه تر و زیباتر به نظر برسد، سعی کنید حتما از برگ مو تازه، کوچک، بدون رگه و به رنگ سبز کم رنگ استفاده کنید. این نکته را همواره به خاطر داشته باشید که هر چه اندازه دلمه های شما کوچک تر باشد، مجلسی تر و دلرباتر خواهند بود. اگر در حیاط خانه و باغتان درخت انگور سبز دارید، خوش به حالتان! در فصل بهار و تابستان خودتان به راحتی می توانید دست به کار شده، برگ های تر و لطیف را جدا کرده و استفاده کنید.

نکته ۲)

در بین مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو، به تورتا اشاره کردیم. شاید خیلی از شما با تورتا آشنا نباشید. تورتا محصول جانبی حین تهیه “ساری یاغ” به (فارسی: روغن زرد) می باشد. به این صورت که، کره محلی مرغوب (ترجیحاً کره بهاری یا تابستانی) را حرارت می دهیم و آنقدر به آرامی جوشیده می شود که دوغ آن به مرور از روغن جدا شده سرخ می شود و چون سنگین است، در ته ظرف ته نشین می شود. بعد از صاف کردن روغن، تورتا را جداگانه در ظرفی ریخته و در یخچال یا فریزر نگهداری می کنند. تورتا به لذیذتر شدن هر چه بیشتر دلمه کمک می کند؛ اما اگر نتوانستید تورتا را تهیه کنید، نگران نشوید. بدون تورتا هم می شود دلمه ای لذیذ و دل چسب درست کرد.

نکته ۳)

برخی از افراد، مخصوصا در شهرهای فارسی زبان، به دلمه شکر و سرکه نیز اضافه می کنند. برخی از افراد نیز به مواد داخل دلمه، آبغوره و آبلیمو می زنند. اضافه کردن این مواد به دلمه کاملا سلیقه ای بوده و بستگی به ذائقه شما دارد.

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو تبریزی

مواد لازم برای تزیین دلمه:

  • پیاز داغ یا پیاز سرخ شده
  • زرشک
  • سبزیجاتی مثل ریحان یا نعناع
  • ماست یا ماست موسیر
  • خلال پسته و بادام
  • تربچه قرمز به شکل گل
  • گوجه فرنگی به شکل گل و یا خرد شده

و اما اصل موضوع! از شما دعوت می کنیم پس از تهیه مواد اولیه، با ما همراه بوده و به آسان ترین روش ممکن، دلمه برگ مو بپزید.

۱) گام اول خیس کردن بلغور و برنج به مدت دو ساعت، پختن لپه و پاک کردن سبزیجات است. در ضمن! اگر ته برگ های دلمه، ساقه های کوچک وجود دارد، آن ها را هم بگیرید.

۲) پیاز ها را در روغن سرخ کرده و گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. بعد از سرخ شدن گوشت، برنج، بلغور، لپه، سبزیجات و ادویه ها را اضافه کرده و به آرامی حرارت دهید (در حد 3 یا 4 دقیقه).

۳) در گام سوم، مواد را از روی حرارت برداشته و ماست، سیر تازه و تورتا را اضافه کنید.

۴) گام چهارم، بخش هنری و ظریف ماجراست؛ پیچیدن دلمه ها! ابتدا در ته قابلمه تان یک بشقاب ملامین و یا استیل که قطر آن با قطر ته قابلمه یکی است، قرار دهید. برگ دلمه را در کف دستتان باز کنید، یک قاشق کوچک از مواد را در وسط آن قرار داده و بپیچید. هر چه با سلیقه تر و یکنواخت تر، بهتر! سپس دلمه های پیچیده شده را به ترتیب در دور قابلمه (به شکل دورانی از بیرون به سمت داخل) بچینید. غوره ها را در ردیف های بین دلمه ها بپاشید تا مزه ترشی خوش آیندی را به غذایتان بدهند.

۵) پس از پر شدن قابلمه، آن را روی گاز قرار داده و آب یا آب مرغ را به روی دلمه ها بریزید. زیر گاز را روشن کنید و پس از به جوش آمدن آب، زیر آن را کم کنید و بگذارید 1 و نیم ساعت بپزد. اگر بعد این مدت یک دلمه را تست کرده و احساس کردید که مواد داخل ان به خوبی نپخته است، اندکی آب اضافه کرده و اجازه دهید باز هم روی گاز بماند.

۶) در گام ششم، دلمه های لذیذ شما آماده هستند و نوبت به سرو غذا می رسد. دلمه ها را مرتب روی دیس بچینید و با ذوق و سلیقه خودتان، با پیاز داغ، زرشک، گوجه فرنگی و … آن را تزیین کنید.

هر چند که دلمه هم به شکل سرد و هم به شکل گرم خوشمزه است، ولی فراموش نکنید که دلمه مجلسی، بهتر است گرم سرو شود.

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو تبریزی

نکته ۴)

دو روش کلی برای پیچیدن دلمه وجود دارد. یکی به شکل بقچه و دیگری به شکل رول. بقچه ای کردن دلمه، پیشینه ای قدیمی دارد و مادربزرگانمان، دلمه را به این شکل درست می کردند. اگر می خواهید سفره تان حالت نوستالژی داشته باشد، دلمه را به شکل بقچه پیچ درست کنید. شکل رولی دلمه، جدیدتر بوده و ظاهری مجلسی به سفره تان می دهد.

نکته ۵)

دلمه برگ مو تبریزی، در کنار ماست یا ماست موسیر و نان سنگگ، غوغا می کند!

دلمه برگ مو کامچین

دلمه برگ مو تبریزی

دلمه برگ مو تبریزی

همان طور که دیدید، با وجود دل چسبی و زیبایی که دلمه برگ مو تبریزی به سفره شما می دهد، درست کردن آن نیاز به صرف وقت، هزینه و زمان زیادی دارد. اگر می خواهید این پیش غذای خوشمزه را به خانگی ترین شکل ممکن، از بیرون خرید کنید، پیشنهاد ما به شما دلمه برگ مو کامچین است.

دلمه برگ مو کامچین از مرغوب ترین و تازه ترین مواد اولیه تهیه شده و برای مزه دار کردن آن نیز از چاشنی های طبیعی و لذیذ استفاده شده است. این پیش غذا، پیشنهادی شگفت انگیز برای کسانیست که عاشق طعم های اصیل غذای ایرانی هستند اما فرصت آشپزی ندارند.

آنچه در این مطلب مشاهده کردید، تاریخچه دلمه برگ مو تبریزی، به همراه طرز پخت آن بود.

با توجه به این که هدف ما در کامچین تولید و توسعه فرهنگ استفاده از غذاهای اصیل ایرانی است سعی داریم انواع مختلفی از غذاهای ایرانی را با تکنولوژی روز دنیا تهیه و در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. هدف ما سلامت و شادکامی شما عزیزان است.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه