این شما و این هم 10 ترفند ساده برای رفع شوری غذا

بیایید قبل از پرداختن به مبحث رفع شوری غذا نمک و نقش آن در بدن را بهتر بشناسیم. نمک ماده ای است که می تواند در سوخت ساز مواد غذایی در بدن مهم باشد. هم چنین، در انتقال پیام های عصبی و کارکرد صحیح عضلات نیز نقش دارد. اما میزان نیاز بدن به این ماده اندک بوده و لازم است در مصرف آن تعادل را رعایت کنیم. میزان حداکثر مصرف روزانه نمک، طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی معدال پنج گرم است. این در حالی است که در کشور ما، به ویژه با رشد غذاهای آماده و فست فودی، این رقم 2 الی 3 برابر این میزان برآورد شده است. مضرات مصرف بالای نمک عبارت است از:

  • سکته های قلبی
  • پوکی استخوان
  • سرطان معده
  • آسم
  • فشار خون
  • و …

علاوه بر مضراف مصرف بالای نمک، اغلب افراد چندان میانه ای با غذاهای شور ندارند. شور شدن غذا می تواند حتی برای بهترین و کاربلدترین سرآشپزها هم اتفاق بیافتد. پس دست و پای خود را گم نکنید، و برای رفع شوری غذای در حال طبخ تان یکی از راه های زیر را امتحان کنید:

10 ترفند برای رفع شوری غذا

1) موادی همچون شکر، عسل یا ترکیبات اسیدی به آن بیافزایید

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

موادی مانند عسل یا شکر به توجه به متضاد بودن با مزه نمک می توانند تا حدودی شوری غذای شما را جبران کنند. در کنار این مواد، اگر از اسیدهایی مانند سرکه، عصاره مرکبات یا ترشی و … نیز بتوانید استفاده کنید نتیجه بسیار مطلوب تر خواهد بود. یک قاشق سرکه یا آبلیمو را با شکر مخلوط کرده و به غذای شور خود اضافه کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

2) به غذایتان آب ببندید!

اگر غذایی که می پزید آبکی است، مثلا آبگوشت یا خورشت، می توانید با افزودن مقداری آب به آن از شوری غذا بکاهید. البته در این مورد لازم است تبخیر آب را در نظر داشته باشید. در واقع اگر آب را اضافه کنید و صبر کنید بجوشد و به غلظت اولیه برسد، عملا کار بیهوده ای کرده اید! اگر هم نمی خواهید بیش تر از این غذایتان آبکی شود، می توانید بخشی از آب شور آن را بیرون ریخته و با آب جدید جایگزین کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

3) افزایش حجم غذا مساوی است با رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

اگر هنوز هم از مواد اولیه در دسترس دارید می توانید کمی به غذایتان اضافه کنید. به ویژه در صورتی که داخل غذا از سیب زمینی یا هویج و پیاز استفاده کرده باشید، با افزودن مجدد مقداری از آن ها می توانید شوری غذایتان به صورت کامل جبران کنید. در مورد سوپ ها کارتان کمی راحت تر است. می توانید با افزودن ماکارونی یا رشته ورمیشل به سوپ، شوری آن را بگیرید. شاید خوشمزه تر هم بشود!

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

4) دمای اجاق را زیاد کنید

دمای پایین و سرد بودن غذا باعث می شود تا مزه شوری آن بیشتر احساس شود. پی برای اینکه از این حقیقت فرار کنید کافی است غذا را داغ داغ سرو کنید!

5) استفاده از خامه هم موثر است

در مورد غذاهایی به خصوص دارای سبزیجات، استفاده از خامه می تواند به میزان قابل توجهی شوری آن را از بین ببرد. با وجود اینکه استفاده از خامه می تواند غذای شما را لذیذ تر هم کند، ولی مراقب کالری بالای آن هم باید بود.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

6) شاید بتوانید از نان هم استفاده کنید

گاهی اوقات امکان اضافه کردن رشته یا سیب زمینی و … به غذا وجود ندارد و نمی توان آن را در رسپی غذا گنجاند. در این صورت، سیب زمینی نسبتاً بزرگی را پوست گرفته، به دو نیم کنید و در داخل غذا بیاندازید تا شوری آن را جذب کند. پس از اتمام پخت، آن را از غذا حذف کنید. نان نیز به همین منوال می تواند در رفع شوری غذا موثر باشد.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

7) از اسفنج استفاده کنید!

این روش شاید کمی نامتعارف باشد. ولی اگر چاره ندارید و هیچ کدام از روش های خوردنی!! جواب نمی دهند می توانید یک اسفنج بهداشتی از داروخانه تهیه کرده و به مدت 10 دقیقه در غذای تان بجوشانید تا شوری آن را جذب کند.

8) قاشق نقره؟!

در برخی از دستورالعمل های آشپزی آمده است که استفاده از قاشق نقره در داخل غذا می تواند از شوری غذا بکاهد. البته من خودم هم هنوز امتحان نکرده ام!

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

9) از میوه ها کمک بگیرید

استفاده از برخی میوه ها مانند سیب یا اناناس در داخل غذا می تواند در رفع شوری آن ها موثر باشد. در صورت عدم تمایل به بودن این میوه در غذا می توانید پس از اتمام پخت، آن ها را از غذای تان حذف کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

10) سبزیجات را بشویید

در مورد انواع کوکو یا برخی غذاهای دارای سبزی می توان با شستن سبزیجات از شوری غذا به میزان قابل توجهی کاست. اگر پس از نمک زدن به مواد کوکو متوجه شدید که شور شده است، می توانید سبزیجات، لوبیا سبز یا سیب زمینی و … را بشویید و مجددا آماده کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

اما همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است به جای گشتن دنبال ترفندهای رفع شوری غذا از همان ابتدا نگذارید شور شود اصلا!! برای اینکه غذایتان هرگز شور نشود، توصیه های زیر را هنگام آشپزی دنبال کنید:

5 توصیه برای شور نشدن غذا

1) از نمک دانه درشت استفاده کنید

نمک های معمولی به دلیل ریز بودن با یک تکان کوچک مقداری زیادی زه سمت غذا سرریز می شوند. بنابراین اگر می خواهید از خطر شوری غذا مصون بمانید! از نمک های دانه درشت استفاده کنید.

رفع شوری غذا

رفع شوری غذا

2) اضافه کردن نمک به صورت پله ای

بهتر است کل نمک مورد نظرتان برای غذا را یکجا به آن اضافه نکنید. به صورت پله نمک افزوده و غذا را تست کنید تا شور نشود. پله آخر را هم بهتر است 5 دقیقه مانده به اتمام پخت و سرو بیافزایید.

3) در نظر گرفتن تبخیر آب

در مورد غذاهای آبکی این اصل بسیار مهم است. با تیخیر شدن آب طبیعتاَ درصد املاح موجود در آن افزایش می یابد. بنابراین بهتر است نمک غذا کمتر از میزانی باشد که می خواهید هنگام سرو داشته باشد. افزودن پله ای نمک نیز دقیقا به همین دلیل توصیه می شود.

4) در نظر گرفتن شوری استاک یا برخی عصاره های طعم دهنده

اغلب ما در غذاهایمان از آب گوشت، قلم، مرغ یا استاک و برخی عصاره های طعم دهنده استفاده می کنیم. طبیعتاً این مواد نیز دارای مقداری نمک هستند. بنابراین بدون تست کردن به غذا نمک اضافه نکنید.

5) رب گوجه فرنگی، سس و … را هم در نظر بگیرید

برخی از غذاها نیاز به آبلیمو، رب گوجه فرنگی و سس و … دارند که خود این مواد نیز می تواند موجب شور شدن غذا شود. بهتر است در صورت افزودن رب یا سس به غذا، افزودن نمک را به پس از رب موکول کنید یا از همان روش پله ای استفاده کنید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه