همه‎ی آنچه که باید در مورد پخت آش شله قلمکار بدانید

وقتی به انواع پلوها، خورشت‌ها، دلمه‌ها، کوکو و آش‌های ایرانی نگاه می‌اندازیم، واقعا از این همه تنوع غذایی به وجد می‌آییم. آش از جمله غذاهای اصیل ایرانی است که مانند آن‌ها در هیچ جای دنیا پخت نمی‌شود. خود آش‌ها از تنواع بالایی برخوردار هستند که بر اساس طبیعت مناطق جغرافیایی، مواد اولیه و طرز‌ تهیه‌های متفاوتی دارند. از جمله معروف‌ترین ومحبوب‌ترین آش‌های ایرانی می‌توان به آش رشته، آش دوغ، آش ماست، آش جو، آش میوه، آش شله قلمکار و آش غوره اشاره کرد. در این میان آش شله قلمکار به عنوان آش نذری در بین مردم بسیار محبوب بوده و حتی امروزه کنسرو آش شله قلمکار نیز روانه بازار شده است.

آش شله قلمکار تاریخچه جالبی دارد و پخت آن از زمان ناصرالدین شاه متداول شده است. در زمان شیوع بیماری وبا در ایران، ناصرالدین شاه در قریه‌ی شهرستانک آشی پخته و بوسیله‌ی آن شفا یافته بود. از آن زمان به بعد ناصرالدین شاه هر ساله در فصل بهار 12 دیگ آش بار می‌گذاشت. این آش ترکیب نامتناسبی از مقدار زیادی حبوبات، سبزی‌ها، گوشت گوسفندی و ادویه‌های مختلف بود که همین باعث شد آش شله قلمکار در بین مردم به یک ضرب‌المثلی تبدیل شود. امروزه نیز هر چیزی که نظم و ترتیب خاصی نداشته و اول و آخر آن معلوم نباشد را به آش شله قلمکار تشبیه می‌کنند.

حبوبات و سبزیجات استفاده شده در آش شله قلمکار آن را به یکی از مفیدترین و سالم‌ترین غذاهای ایرانی تبدیل کرده است. به همین دلیل آش شله قلمکار منبع خوبی از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها، کربوهیدرات‌ها و اسیدهای آمینه است. علاوه بر این وجود گوشت در آن، باعث شده است که این آش از لحاظ پروتئین برای افراد در حال رشد و کم خون بسیار مناسب باشد.

کنسرو آش شله قلمکار

کنسرو آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

مواد لازم

نخود: نصف پیمانه

لوبیا سفید: ¼ پیمانه

لوبیا چیتی: ¼ پیمانه

لوبیا چشم بلبلی: 1/3 پیمانه

عدس: نصف پیمانه

ماش: نصف پیمانه

برنج: 1 پیمانه

گندم: نصف پیمانه

گوشت: 500 گرم

جعفری، گشنیز، اسفناج، تر، مرزه، ترخون: 2 کیلوگرم

پیاز داغ و نعنا داغ برای تزئین

نمک، فلفل، دارچین و زیره به مقدار لازم

طرز تهیه

برای تهیه‌ی آش شله قلمکار ابتدا از شب قبل، حبوبات گفته شده را شسته و خیس کنید و پیشنهاد می‌کنیم که در طول این مدت چندباری آب آن‌ها را عوض کنید. در مرحله‌ی بعدی هر کدام از حبوبات را به طور جداگانه‌ای بپزید. همزمان با آن‌ها گندم و برنج را نیز بپزید و آماده نگهدارید.

در مرحله بعدی ابتدا درون یک قابلمه بزرگ آب را جوشانده و سبزی که از قبل پاک کرده و شسته‌ایم را به آن اضافه کنید. حبوباتی که از قبل پخته‌ایم، را له کرده و به درون قابلمه می‌ریزیم. سپس برنج پخته شده را به درون قابلمه اضافه می‌کنیم. در مورد گندم بهتر است که بعد از پخت آن را با دست داخل آب باز کنید و سپس به آش اضافه کنید. ما این کار برای این انجام می‌دهیم که گندم گلوله گلوله نشود و آش‌تان را خراب کند. بعد از این قسمت شما باید حتما بالای قابلمه بایستید و مدام آش را هم بزنید تا ته نگیرد.

گوشت را به همراه پیاز و طعم‌دهنده‌هایی همچون دارچین، نمک و فلفل روی گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا کاملا پخته شده و نرم شود. سپس گوشت را مثل حبوبات له کرده و همراه با پیاز داغ داخل آش بریزید. بهتر است کمی نمک، فلفل، زردچوبه، زعفران و کمی روغن دیگر به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید تا این آش خوشمره کاملا جا بیفتد. در تمامی این مدت شما باید مرتبا آش را هم بزنید تا آش ته نگیرید و جا بیفتد. بعد از آماده شدن آش، آن را در ظرفی کشیده و روی آن را با نعناع و روغن داغ تزئین کرده و همراه با خانواده نوش جان نمایید.

کنسرو آش شله قلمکار

کنسرو آش شله قلمکار

فوت‌وفن تهیه آش شله قلمکار

  • حبوبات شما باید به گونه‌ای پخته شوند که زیر دندان سفت نباشند.
  • سعی کنید حبوبات و گوشت را با گوشتکوب و به صورت دستی له کنید و از چرخ گوشت برای این منظور استفاده نکنید.
  • این آش زمان زیادی برای پخت لازم دارد و شما باید آن را با حرارت ملایم بپزید. آش شما باید در انتهای پخت کاملا جا بیفتد و حالت کشدار پیدا کند.
  • شما می‌توانید مطابق با ذائقه‌ی خودتان از انواع طعم‌دهنده‌ها استفاده کنید. معمولا آش شله قلمکار را با طعم تند و فلفل زیاد میل می‌کنند. البته مشهدی‌ها برای طعم آش شله قلمکار از دارچین، زنجبیل و هل استفاده می‌کنند. همه‌ی این‌ها سلیقه‌ای است و به ذائقه‌ی خودتان و خانوادتان بستگی دارد.
  • بجای سبزی تازه می‌توانید از سبزی خشک نیز استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که سبزی خشک را چند ساعتی قبل از پخت درون آب خیس کنید.
  • درست است که گفتیم در این آش همه‌ چیز را نامتناسب می‌ریزند اما اگر شما سبزیجات و حبوبات را به اندازه‌ی مناسب نریزید، در انتها آشن شله قلمکار‌تان خوردنی از آب در نخواهد آمد.
  • می‌توانید از سیر هم برای داخل آش استفاده کنید.
  • دوباره تاکید می‌کنیم که حتما حبوبات را به طور جداگانه بپزید زیرا که زمان پخت این حبوبات با هم تفاوت دارند.
کنسرو آش شله قلمکار

کنسرو آش شله قلمکار

کنسرو آش شله قلمکار

تهیه محصولات آماده مواد غذایی از جمله روش‌هایی است که می‌تواند در هزینه و زمان شما صرفه جویی نماید. با اینکه امروزه شرکت‌های تولید‌کننده مواد غذایی زیادی در این حوزه فعالیت می‌کنند، اما شما باید بتوانید از بین آن‌ها برندی مورد اعتماد را پیدا کنید. کامچین با ارائه محصولاتی چون آبگوشت، کوفته و انواع خورشت‌ها با بهترین کیفیت می‌تواند بیشتر نیازهای غذایی شما را پاسخ دهد. کنسرو آش شله قلمکار یکی از این محصولات ارزشمند این برند است که شما می‌توانید آن را به صورت آنلاین نیز خریداری نمایید.

کنسرو آش شله قلمکار

کنسرو آش شله قلمکار

همانطور که دیدید ما در اینجا سعی کردیم همه‌ی آنچه که باید در مورد آش شله قلمکار بدانید را به شما ارائه دهیم. معمولا در مناطق مختلف ایران ذائقه‌های مردم متنوع است و همین باعث می‌شود که آش شله قلمکار به شکل‌های متنوعی طبخ شود. اگر شما نیز طبخ خاصی برای خورشت کشک بادمجان‌تان دارید، می‌توانید آن‌ها را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه