کوکو سبزی، غذای آسان و خوشمزه برای هر دو وعده‌ی شام و ناهار

کوکو سبزی غذای کاملا شناخته‌ شده‌ای در بین خانواده‌های ایرانی است. می‌توان به جرئت گفت که همه برای یکبار هم که شده آن را امتحان کرده‌اند و کمتر کسی است که مزه‌ی آن را نپسندیده باشد. با اینکه کوکو سبزی را بیشتر به تبریز نسبت داده‌اند اما این غذا در همه‌ جای ایران پخته می‌شود و طرفداران خود را دارد. کوکوی سبزی سرخ شده همیشه پای ثابت شب‌های عید در کنار سبزی پلو و زینت‌بخش سفره‎های افطاری است. ما در این مطلب سعی می‌کنیم بیشتر با این غذای خوشمزه و لذیذ ایرانی آشنا شویم. ادامه مطلب را از دست ندهید.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

سبزی کوکو شامل چه سبزی‌هایی می‌باشد؟

سبزی‌های مورداستفاده در کوکو سبزی در مناطق مختلف ایران متفاوت است و اکثرا این سبزی‌ها بر حسب ذائقه و سلیقه‌ی هر خانواده‌ انتخاب می‌شود. مثلا مازندرانی‌ها از نعنا، پونه، جعفری و گشنیز برای تهیه کوکو سبزی استفاده می‌کنند که طعم و مزه‌ی آن تقریبا با کوکو سبزی رایج در سراسر کشور تفاوت دارد.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

با این حال جعفری، گشنیز، تره و شوید از رایج‌ترین سبزی‌هایی است که برای پخت کوکو سبزی استفاده می‌شود. این سبزی‌ها به دلیل فیبر و اسیدفولیک بالا برای افرا مبتلا به یبوست و کم خونی بسیار مفید هستند. بعضی از افراد در کنار این چهار سبزی از شنبلیه بخاطر عطر خوب آن استفاده می‌کنند. اما به یاد داشته باشید که مقدار زیاد آن مخصوصا شنبلیله خشک می‌تواند باعث تلخی کوکو شود. در صورت استفاده از شنبلیله مقدار بسیار کمی از آن را به مایه کوکو اضافه کنید.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

البته تبریزی‌ها فقط از تره و اسفناج برای تهیه کوکوسبزی استفاده می‌کنند. زیرا که معتقدند تره طبعش گرم و خشک و اسفناج سرد و تر است و در ترکیب با هم می‌تواند باعث ایجاد اعتدال شود. همینطور اسفناج دارای آهن بسیار بالایی است و می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افراد مبتلا به کم خونی باشد. ولی با این حال مصرف زیاد آن برای بیماران میگرنی و طحال و افراد سرد مزاج مضر می‌باشد.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

ما در این قسمت سعی کردیم سبزی‌های رایج کوکو سبزی را به شما معرفی کنیم. اما همگی به خوبی می‌دانیم که طعم‌ غذا همیشه سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با امتحان کردن هر یک از آن‌ها،  طعم خوشایندتان را پیدا کنید.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

پیشنهاد:  با توجه به اینکه بیشتر خانم‌های شاغل زمان کافی برای خرید و پاک کردن سبزی کوکو را ندارند، کامچین با ارائه‌ی سبزی کوکوی سرخ شده کار شما را آسان‌تر کرده است و شما می‌توانید با کمترین زمان، لذیذترین کوکو را تهیه و در کنار خانواده‌تان سرو نمائید.

سبزی کوکو سرخ شده

سبزی کوکو سرخ شده

طرز تهیه کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوسبزی یکی از خوشمزه‌ترین غذاهایی است که بسیار سریع آماده می‌شود. مواد اصلی این غذا شامل سبزی کوکو که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، تخم مرغ، آرد، پیاز رنده شده، سیر، زرشک، گردو، بکینگ پودر، نمک، فلفل و زردچوبه است. البته پیاز، سیر، زرشک، گردو و بکینگ پودر کاملا اختیاری هستند و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

شما به ازای هر 100 گرم سبزی کوکو باید یک تخم مرغ به آن اضافه کنید. سبزی را با تخم مرغ، کمی زردچوبه، نمک، فلفل، یک قاشق غذاخوری آرد سوخاری یا نخودچی ترکیب کرده و سپس زرشک، گردو، پیاز و سیر را به آن اضافه کنید. زمانی که همه‌ی مواد را با هم مخلوط کردید، درون ماهیتابه نچسبی مقداری روغن ریخته و بگذارید روغن گرم شود. سپس مایع کوکو را در داخل ماهیتابه بریزید و بگذارید با حرارت ملایمی لایه‌ی زیرین آن کاملا بپزد. بعد از آن لایه‌ی روی آن را برگردونید و اجازه دهید آن نیز با حرارت ملایم سرخ شود. فقط به یاد داشته باشید زمانی که کوکو را برمی‌گردانید، کمی روغن درون ماهیتابه بریزید تا سطح رویی بی‌ روغن نماند و کاملا پخته و سرخ شود. اگر دوست دارید که کوکو را در قالب‌های فلزی درست کنید، باید زمانی که روغن درون ماهیتابه داغ می‌شود قالب‌ موردنظرتان را داخل ماهیتابه گذاشته و مایه را داخل قالب‌ بریزید.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

ترفندهایی برای پخت کوکو سبزی

1) روش سنتی پخت کوکو سبزی که معمولا در ماهیتابه و با روغن فراوان سرخ می‌شود، دارای کالری بالایی است. برای حل این مشکل شما می‌توانید از مدل رژیمی‌تر آن استفاده کنید. به این ترتیب بعد از آماده کردن مواد کوکو سبزی، آن را داخل قالب ریخته و در فر بپزید. قالب موردنظرتان را با برس آغشته به روغن چرب کنید و پس از ریختن مایه کوکو، روی آن را با فویل آلومینیوم بپوشانید. در این روش می‌توانید از قالب‌های کاپ کیک تک نفره نیز استفاده کنید. زمان مورد نیاز برای پخت کوکو در داخل فر 35 الی 45 دقیقه و با دمای 180 درجه می‌باشد.

2) اگر از فر برای پخت کوکو سبزی استفاده می‌کنید، بهتر است که زرشک را در پایان پخت و پز به آن اضافه کنید زیرا که ممکن است زرشک‌ها با نفوذ به کف قالب بسوزند. البته اضافه کردن زرشک اختیاری است و اگر دوست نداشته باشید می‌توانید آن را حذف کنید.

3) برخی از افراد بعد از خرد کردن سبزی کمی آن را تفت می‌دهند که اینکار باعث می‌شود کوکو سبزی شما برشته و خوشمزه‌تر شود.

4) اگر می‌خواهید که کوکو سبزی با طعم متفاوتی داشته باشید، می‌توانید مقداری تخم آفتابگردان خام یا کنجد را کف قابلمه بریزید.

5) برای اینکه زرشک و گردو نسوزند، می‌توانید نصف مایه کوکو را کف ماهیتابه بریزید و بعد از اینکه مایه خودش را گرفت، می‌توانید زرشک و گردو را روی آن بریزد و سپس روی آن را بقیه مایه کوکو بپوشانید.

6) برای اینکه مایه کوکو سبزی‌تان یکدست شود، می‌توانید 1 قاشق غذاخوری شیر به آن اضافه کنید.

7) استفاده از یک پیاز متوسط رنده شده آب گرفته برای مایه کوکو باعث می‌شود که کوکو سبزی‌تان ترد تر شود.

8) اکثرا بکینگ پودر را برای پف کردن کوکو به مایه آن اضافه می‌کنند، اما به یاد داشته باشید که استفاده‌ به مقدار زیاد از آن می‌تواند سبب تلخی کوکو سبزی شود.

9) حتما قبل از ریختن مایه کوکو داخل ماهیتابه آن را داغ کنید تا کوکو به ماهیتابه نچسبد و موقع پشت و رو کردن خرد نشود.

10) از حرارت بسیار پایینی برای سرخ کردن کوکو استفاده کنید چرا که ویتامین‌های سبزی در برابر دمای بالا آسیب‌پذیر هستند.

کوکوی سبزی سرخ شده

کوکوی سبزی سرخ شده

شما می‌توانید ایده‌های جالبی را برای تزئین کوکو سبزی خود بکار بگیرید و بدین ترتیب با ایجاد تنوع در شکل غذا کودک‌تان را به خوردن آن ترغیب کنید. شما می‌توانید با الهام از عکس‌هایی که ما در این مطلب آورده‌ایم،خودتان ایده‌های خلاقانه‌تری را برای پخت و تزئین این غذا بدست آورید. اگر شما نیز تجربه یا پیشنهادی برای پخت و تزئین کوکو سبزی دارید، می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

4 دیدگاه

  • آبگوشت on سپتامبر 5, 2018

    به به کوکو سبزی
    خیلی خوشمزس
    پیشنهاد میکنم از سبزی آماده کامچین استفاده کنین

  • بوکلت دانلود on آوریل 11, 2019

    جالب بود ! با سپاس از سایت خوب تان !

  • جایینو on می 3, 2019

    از سایت خوب تان ممنونم ! جالب بود !

  • روبکا on ژانویه 19, 2021

    سلام.ممنون خوب و مفید بود

گذاشتن دیدگاه