نکاتی در مورد تهیه گوشت مناسب آبگوشت برای طرفداران غذاهای اصیل ایرانی

اگر یکی از طرفداران پر و پا قرص غذاهای اصیل ایرانی باشید احتمالا به سادگی از آبگوشت یا دیزی نمی‌گذرید. زیرا دیزی یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که بسیار مقوی بوده و منبع اصلی پروتئین است. اما چیزی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد نحوه درست کردن آن است. زیرا آبگوشت نیز مانند همه غذاهای ایرانی دیگر به فوت و فن خاصی برای طبخ نیاز دارد. اما با توجه به اینکه گوشت اصلی‌ترین ماده غذایی موجود در این غذا است، انتخاب گوشت مناسب آبگوشت مهمترین نکته‌ای است که در پخت دیزی باید به آن توجه شود. از این رو در این مطلب از کامچین قصد داریم نکات مهمی را که در رابطه با انتخاب گوشت مناسب آبگوشت باید بدانید در اختیار شما قرار دهیم.

گوشت مناسب آبگوشت

نکاتی در رابطه با پخت آبگوشت

هر چند اکثر افراد تصور می‌کنند که آبگوشت یکی از ساده‌ترین غذاهایی است که می‌تواند سریع آماده شود. اما اگر شما یک آشپز حرفه‌ای باشید مطمئنا می‌دانید که طبخ آبگوشت به حوصله، زمان و دقت زیادی نیاز دارد. و اینکه انتخاب مواد اولیه آن یکی از دشوارترین مراحل آماده سازی این غذای اصیل ایرانی است. از این رو به شما توصیه می‌کتم که دستورالعمل مرحله به مرحله زیر را برای تهیه یک آبگوشت خوشمزه و اصیل ایرانی طی کنید. اما قبل از هر چیز مواد تشکیل دهنده یک آبگوشت سنتی اصیل را با شما در میان می‌گذاریم.

مواد لازم جهت تهیه یک آبگوشت سنتی و اصیل

  • گوشت مناسب آبگوشت
  • حبوبات ( نخود، لپه و یا لوبیا و …)
  • پیاز
  • سیب زمینی
  • گوجه فرنگی
  • رب
  • ادویه آبگوشت
  • زرد چوبه
  • دارچین
  • نمک و فلفل
  • سیر (در صورت دلخواه)

گوشت مناسب آبگوشت

دستورالعمل مرحله‌ به مرحله تهیه آبگوشت؛ غذای لذیذ و اصیل ایرانی

مرحله اول : تهیه گوشت مناسب آبگوشت

شاید به جرات بتوانم بگویم که انتخاب گوشت مناسب آبگوشت سخت‌ترین مرحله از پخت یک آبگوشت ایرانی اصیل است. زیرا بهترین گزینه برای پخت یک آبگوشت خوشمزه گوشت گوسفندی به همراه دنبه است. هر چند تهیه آبگوشت با گوشت گوساله هم امکان پذیر است. اما بی‌شک گوشت گوساله نمی‌تواند لذت طعم گوشت گوسفندی را به غذای شما بدهد. بنابراین فراموش نکنید که گوشت گوسفندی همراه با چربی کافی می‌تواند ابهترین انتخاب برای گوشت مناسب آبگوشت شما باشد.

گوشت مناسب آبگوشت

گوشت مناسب آبگوشت

مرحله دوم : تهیه حبوبات تازه

هر چند نخود یکی از اصلی‌ترین حبوباتی است که در تهیه آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما انتخاب حبوبات مورد استفاده در آبگوشت تا حد زیادی به ذائقه و فرهنگ شما بستگی دارد. معمولا  نخود، لپه و لوبیا رایج‌ترین حبوباتی هستند که در تهیه آبگوشت از آن‌ها استفاده می‌شود. بنابراین برای طبخ یک آبگوشت خوشمزه و اصیل لازم است ابتدا حبوبات مورد نظر خود را انتخاب کرده و حین تهیه گوشت مناسب آبگوشت به تهیه آن‌ها نیز بپردازید.

گوشت مناسب آبگوشت

مرحله سوم : تهیه ادویه جات مورد نیاز

استفاده ادویه جات دلخواه در پخت آبگوشت کاملا اختیاری است. اما برای اینکه رنگ و بوی خاصی به دست پخت خود بدهید قطعا به این ادویه نیاز خواهید داشت. اما قبل از استفاده ار این ادویه جات بهتر است با خواص و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. در ادامه خواص هر یک از ادویه جاتی که معمولا در آبگوشت مورد استفاده قرار می‌گیرند را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

 

دارچین

هانگونه که می‌دانید دارچین خاصیت چربی سوزی زیادی دارد. از این رو معمولا در بیشتر غذاهای چرب مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حقیقت این است که طعم دارچین کاملا در آبگوشت یا هر غذای دیگری قابل حس است. بنابراین اگر دوست دارید طعم واقعی مواد غذایی را بچشید بهتر است از دارچسن استفاده نکنید. اما توصیه می‌کنیم که پس از میل غذا و گذشت زمان مشخصی از آن یک چای دارچین نوش جان کنید. در این صورت نیز می‌توانید از شر چربی‌های اضافی خلاص شوید.

گوشت مناسب آبگوشت
ادویه آبگوشت

باید بدانید ادویه آبگوشت بهترین چاشنی و طعم دهنده برای افرادی است که حس خوبی به طعم چربی گوشت ندارند. این ادویه تندی زیادی ندارد. بنابراین اگر مشکل گوارشی یا زخم معده دارید نگران تندی ناشی از این ادویه نباشید. البته اگر در انتخاب گوشت مناسب آبگوشت حساسیت به خرج داده باشید به احتمال زیاد نیازی به این ادویه نخواهید داشت.

زردچوبه

اگر سر رشته‌ای از آشپزی دارید به احتمال زیاد از خواص متعدد زردچوبه مطلع هستید. بنابراین بی‌شک تا جای ممکن از این چاشنی در غذاهای خود نیز استفاده می‌کنید. جالباست بدانید که پیشگیری از انواع سرطان، بهبود آرتروز، کنترل دیابت، کاهش کلسترول، تقویت سیستم ایمنی بدن، التیام درد و زخم، کنترل وزن، پیشگیری از آلزایمر، بهبود هضم غذا و سم زدایی از کبد از جمله مهمترین خواص دارویی این ادویه خوش رنگ و بو است. بنابراین در صورت تمایل می‌توانید از این ادویه مفید در طبخ غذاهای ایرانی خود استفاده کنید.

گوشت مناسب آبگوشت

مرحله چهارم : طبخ آبگوشت با چاشنی عشق

نکته مهمی که در زمینه پخت آبگوشت مناسب باید در نظر داشته باشید این است که طبخ آبگوشت به حوصله زیادی نیاز دارد. بنابراین حتی اگر گوشت مناسب آبگوشت نیز انتخاب کرده باشید باید زمان مشخصی را برای طبخ این غذا صرف کنید. اگر هم از طرفداران غذاهای اصیل و سنتی هستید توصیه ما به شما این است که دیزی یا آبگوشت خود را در ظروف مسی و یا سفالی بپزید. از طرفی نیز برای اینکه آبگوشت شما به خوبی جا افتاده شود بهتر است گوشت مناسب آبگوشت تهیه شده را از شب تا صبح در شعله ملایم گاز قرار دهید. این کار باعث می‌شود که گوشت‌های دیزی شما به خوبی مغز پخت شوند و طعم و عطر زمخت گوشت را از بین می‌برد.

اگر زمان کافی برای طبخ غذاهای ایرانی را ندارید می‌توانید با تهیه مواد غذایی آماده در کمترین زمان ممکن غذاهای دلخواه خود را همراه با خانواده محترمتان نوش جان فرمایید. این روزها شرکت‌های مختلفی در زمینه ارائه محصولات غذایی آماده فعالیت می‌کنند. در این میان گروه کامچین نیز با ارائه و بسته بندی انواع غذاهای اصیل ایرانی سعی دارد به شما عزیزان کمک کند تا در زمان و هزینه صرفه جویی کرده و گام موثری در جهت ترویج سلامتی جامعه بردارد.

 

 

تا به اینجای کار سعی کردیم مواد لازم برای تهیه یک آبگوشت سنتی را به صورت مرحله به مرحله در اختیار شما قرار دهیم. همچنین نکاتی را در زمینه انتخاب گوشت مناسب آبگوشت را با شما در میان بگذاریم. امیدوارم این نکات برای شما موثر واقع شود و بتواند شما را به پخت و مصرف غذاهای ایرانی و اصیل هدایت کند. اگر یکی از طرفداران غذاهای آماده هستید می‌توانید با استفاده از محصولات کامچین و ارائه نظرات خود ما را در جهت بهبود ارائه خدمات به شما خوبان یاری دهید. بی‌صبرانه منتظر نظرات و پیشنهاد شما عزیران هستیم.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

یک دیدگاه

  • ابوالفضل on مارس 31, 2019

    عالی بود

گذاشتن دیدگاه