معرفی انواع دسر ساده: دلبران سفره مهمانی‌های شما

در تمام کارها سادگی و راحتی حرف اول را می‌زنند! در این روز‌های مدرنیته، آشپزی نیز سمت و سوی مدرنیته اما ساده به خود گرفته‌‌ است. تمام آشپزها مخصوصا بانوان علاقه‌مند، سعی در تهیه پیش‌غذاها و انواع دسر ساده و کم‌زحمت را دارند. اغلب مردم نیز مزه شیرین در انواع خوراکی‌ها را می‌پسندند. بنابراین بیشتر مردم سراسر جهان شروع به تهیه دسر‌های شیرین و دل‌چسب کردند.

 انواع دسر ساده ایرانی 

دسر که امروزه محبوبیت ویژه‌ای در بین همه افراد دارد، پس غذایی بسیار لذت‌بخش است که لذت غذای اصلی را دو‌چندان می‌کند. کشورهای غربی مانند آمریکا و فرانسه از اولین کشور‌هایی بودند که با ایجاد عنوان و پس غذای “دسر” به وجودآورنده مسیر جدیدی از دنیای آشپزی بودند. اما در چند سال اخیر انواع دسر به کشور‌های شرقی و ایران نیز ریشه دوانده است و بانوان ایرانی نیز میل بسیاری به تهیه دسرها در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی دارند. از این رو دسر را می‌توان به دو نوع ایرانی و مدرن تقسیم کرد. حال به معرفی چند نوع از انواع دسر ساده ایرانی میپردازیم:

1) حلوای آرد برنج

حلوا از معروف‌ترین دسرها در بین انواع دسر ساده است. حلوا انواع مختلفی اعم از حلوای آرد برنج، حلوا دو رنگ، حلوا ارده، حلوا آجیلی و … دارد که در بین این‌ها نیز حلوای آرد برنج که به اصطلاح حلوای زعفرانی نیز گفته می‌شود، از لحاظ محبوبیت و راحتی اولویت بالایی دارد. این نوع حلوا مناسب برای افطاری‌ها و مراسم رسمی است و زعفران، آرد و روغن نقش به‌سزایی در تهیه آن‌ ایفا می‌کند. گلاب نیز یکی از اقلام خوش‌طعم کننده حلوای آرد برنج است که عنوان شده است می‌توان به جای آن از هل یا وانیل نیز بهره برد.
حلوا را می‌توان مطابق سلیقه شخصی تزیین و سرو کرد. چرا که به دلیل انعطاف‌پذیریش اشکال مختلفی را به خود می‌گیرد. قالب‌های مخصوصی نیز برای شکل‌دهی به آن در بازار موجود است. برای تزیین آن نیز پودر پسته و یا خلال بادام پیشنهاد می‌شود.

2) خاگینه یا قیقاناخ

بانوان آذربایجانی همواره به پخت غذاهای لذیذ و خوش‌طعم معروف‌اند. در زمینه دسر نیز از قائله عقب نمانده و همواره سعی در تهیه بهترین‌ها دارند. قیقاناخ از دسر‌های ویژه تبریزی‌ها به شمار می‌رود. این پس‌ غذا در عین سادگی بسیار خوشمزه است و طعم شیرینی آن هضم غذا را آسان می‌سازد. تخم مرغ، ماست، آرد، بیکینگ پود رو وانیل از اقلام اولیه برای پخت آن است. این نوع دسر دارای یک شیره جدا نیز هست که توسط آب و شکر تهیه می‌شود. اما می‌توان به جای آن از آب انگور (دوشاب) نیز استفاده کرد.
یکی از ویژگی‌های جالب توجه این دسر این است که می‌توان آن را به صورت گرم و هم به صورت سرد سرو کرد. حالت رولتی قیقاناخ در مهمانی‌ها معمول است اما می‌توان به مثلث‌های کوچک و بزرگ و یا به هر شکلی که میپسیندید بریده و تکه تکه کرده و با پسته، گردو و پودر هل و دارچین تزیین کنید.

3) شیر برنج کاکائویی

شیر برنج در سراسر ایران شناخته شده است. چرا که به دلیل سادگی و سهولت طبخ آن بسیاری از افراد آن را به عنوان دسر سرو می‌کنند. این دسر بسیار خوش‌طعم، برای کودکان نیز بسیار دلچسب و مفید است چرا که حلیم‌گونه بودن و سهولت در میل کردن آن، هر فردی را ، علی‌الخصوص کودکان، وسوسه می‌سازد. شیر برنج به همراه مرباهای مختلف و یا شکر و آب انگور میل می‌شود. برای متنوع آن از پودر کاکائو نیز استفاده می‌شود و علاوه بر خوشمزگی، زیبایی ظاهری خاصی نیز به آن می‌بخشد. می‌توانید به همراه پودر گل سرخ و گل محمدی آن را تزیین کرده و سفره پذیرایی خود را لطیف و خوش‌بو سازید.

انواع دسر ساده مدرن

علاوه بر دسرهای سنتی و جذابی که همه‌ی تاکنون بارها با استفاده از آن‌ها سفره‌های خود را تزیین کرده‌ایم، برخی دسرهای دیگر نیز وجود دارند که جدیدا استفاده از آن‌ها مرسوم شده است.

1) پاناکوتا

پاناکوتا از جدیدترین انواع دسر‌ ساده روز دنیاست که امروزه در منوی اکثر کافی‌شاپ‌ها و رستوران به چشم می‌خورد. این دسر ایتالیایی به دربردارنده خامه پخته معروف است. پاناکوتا خود به انواع و طعم‌های گوناگونی تهیه می‌شود. پاناکوتای توت فرنگی، پاناکوتای کیوی، پاناکوتای انار و بادام از معمول‌ترین آن‌هاست. طبخ و تزیین آن بسیار ساده است چرا که آن را می‌توان با انواع میوه‌جات و پاستیل و پودر‌های مختلف تزیین و به اصطلاح دل مهمان‌های خود را ببرید.

2) پودینگ

پودینگ یکی از دسر‌های پرطرفدار است چون می‌توان در طعم‌های گوناگون آن را پخت. همچنین به دلیل کم بودن و از همه مهم‌تر در دسترس بودن مواد اولیه آن به یکی از دسر‌های پرطرفدار بدل شده است. این دسر با شیر، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف به همراه پودر ژلاتین برای سفت ساختن آن تهیه شده و در طعم‌های مختلف اعم از موزی، شکلاتی، میوه، نان، هندوانه و غیره پخته می‌شود.
زمان پخت آن نیز نهایت 30 دقیقه است که یکی مزیت‌های آن به شمار می‌رود.

3) دسر شکلاتی

این دسر بسیار لذت‌بخش، برای کسانی که طعم شکلاتی دسرها را به طعم‌های دیگر ترجیح می‌دهند، به شدت پیشنهاد می‌شود. این دسر قابلیت آن را دارد که که اکثر خواسته‌های شما را از یک دسر لذیذ برآورده سازد. چرا که هم می‌توان آن را ژله‌گونه طبخ کرد و هم به گونه‌ای پخته شود که طعم بستنی شکلاتی را به شما بچشاند. شیر، شکلات تحته‌ای، نشاسته، شکر و پدر ژلاتین مواد مورد نیاز برای پخت آن است. برای تزیین آن نیز می‌توان از ترافل و چیپس شکلاتی و رنگی استفاده و رنگ و بویی به آن ببخشید که هوش افراد را از سر ببرد.

4) دسر ژله و چوب‌شور

این دسر شاید در واژه چندان خوشایند به نظر نرسد. زیرا ترکیب دو ماده کاملا متفاوت از غیرمعمول‌ترین کار‌هایی است که یک آشپز یا فرد علاقه‌مند به آشپزی می‌تواند انجام دهد. اما باید طعم این دسر را برای لحظاتی بچشید تا تمام تصورات شما را دگرگون سازد. دسر ژله و چوب‌شور اغلب توسط ژله تمشک یا شاه‌توت، چوب‌شور، شکر، خامه و پنیر خامه‌ای تهیه می‌شود اما با توجه به ذائقه و سلیقه خود می‌توانید از ژله‌ها با طعم‌های دیگر و میوه‌ها استفاده کنید. زمان تهیه آن به طبع کم بودن مواد آن نیز بسیار پایین است و به همین دلیل یکی از انواع دسر ساده مدرن است که بسیار مناسب زمان‌هایی است که عجله داشته یا مهمان غیرمنتظره‌ای از راه رسیده است.

5) کرم کارامل

کرم کارامل از دسر‌های معروف به فرانسه است و با طعم فوق‌العاده خود طرفداران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. معمولا کرم کارامل را با دسر ژله مقایسه می‌کنند. چون می‌توان گفت تقریبا شبیه یکدیگرند. اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مقدار کالری کرم کارامل به دلیل وجود شیر و تخم مرغ، از ژله بیشتر است. مواد اولیه آن شکر، تخم مرغ، وانیل شکری و شیر داغ و نمک است که وجود نمک از شیرینی بیش از حد آن جلوگیری می‌کند. در نهایت با ترکیب تمام مواد می‌توانید دسری بسیار دلچسب و گوارا به عنوان پس‌غذا تهیه نمایید.

6) ژله بستنی نیمرو

همانطور که می‌دانید تهیه ژله بسیار ساده و یک دسر فوق‌العاده برای مهمانی و جمع خانوادگی است. اما بالطبع ژله بدون تزیین چندان جذاب به نظر نمی‌رسد. از این رو، خوش‌ذوقان و علاقه‌مندان به دسر انواع مختلفی از آن را سرو می‌کنند. یکی از خوش‌مزه‌ترین و جذاب‌ترین آن، ژله بستنی نیمرو است که تلفیقی از بستنی و ژله است به شکل نیمرو است که خوش‌مزگی وو جذابیت آن را دو چندان می‌کند. این دسر از معدود دسر‌هایی است که نیاز به تزیین خارجی نداشته و به تنهایی افراد را به میل کردن آن فرا می‌خواند.

 

می‌توان گفت انواع دسر ساده و یا پس غذا جزوی از سفره پررنگ و بوی این روز‌هاست که طرفداران زیادی دارند. دسر از معدود خوراکی‌هایی است که جای نگرانی برای جلب کردن نظر تمام افراد حاضر بر سر سفره زیبای شما باقی نمی‌گذارد. چرا که حتی در انواع مختلف نیز موافق طبع و ذائقه همه افراد خانواده و یا افراد محفل صمیمی‌تان است. بنابراین با خیالی آسوده و با سهولت می‌توانید دسر مورد علاقه خود را سرو و از نگاه‌های تحسین‌آمیز آن‌ها لذت ببرید.

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه