چرا باقالی پلو با گوشت به پای ثابت مهمانی ما ایرانیان تبدیل شده است؟

بعید می‌دانم ایرانی باشید و با شنیدن باقالی پلو با گوشت آب دهانتان به راه نیفتد و به فکر آشپزی یا خرید آن نیفتید. شاید هم در همین لحظه در حال فکر کردن به نزدیک‌ترین جشن عروسی هستید که می‌توانید دلی از عزا در بیاورید. زیرا این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی معمولا مزین سفره‌های مجالس عروسی است. اما این که چه عواملی دست در دست هم داده‌اند تا باقالی پلو با گوشت را به یکی از غذاهای محبوب مجالس تبدیل کنند سوالی است که در این مطلب از کامچین قصد داریم به بررسی پاسخ آن بپردازیم.

چرا باقالی پلو با گوشت پای ثابت مهمانی‌های ایرانی است؟

تصور ترکیب هیجان انگیز برنج ایرانی با باقالی، شوید، روغن و ادویه‌های مختلفی که ماهیچه‌ها داخل آن پنهان شده‌اند و ته دیگی از جنس طلا به اندازه کافی با روح و روان ما بازی می‌کند. چه برسد که قرار بر این باشد که این ترکیب فوق‌العاده بخواهد به عنوان شام عروسی هم سرو شود. شاید این موضوع برای شما هم جذاب باشد که بدانید چرا باقالی پلو به محبوب‌ترین غذای مجالس ما ایرانیان تبدیل شده است. از این رو در ادامه تمام دلایلی که باعث شده‌اند باقالی پلو با گوشت به یک غذای با کلاس و مجلسی تبدیل شود را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

۱) عطر و طعم خاص باقالی پلو با گوشت

شاید به جرات بتوانم بگویم که عطر و بوی برنج ایرانی در نوع خود خاص و بی سابقه است. به گونه‌ای که کمتر می‌توان برنجی را در نقاط مختلفی از جهان پیدا کرد که مرغوبیت و عطر و طعمی مانند برنج ایرانی داشته باشد. از طرفی نیز ترکیب این عطر و طعم خاص با سبزی معطر شوید و ادویه محبوب ما ایرانیان که زعفران است آن را به طرز دیوانه‌واری خاص می‌کند. به خصوص اگر در پخت آن از باقلای تازه هم استفاده شود. و البته گوشت را که جز اصلی باقالی پلو را تشکیل می‌دهد را هم نباید نادیده گرفت. چرا که ایرانی را سراغ ندارم که از غذاهای گوشت دار استقبال نکند. به ویژه اگر قرار باشد این غذا مزین مجالس باشد.

باقالی پلو با گوشت

تهیه باقالی پلو با گوشت با باقلای تازه عطر و طعم خاصی به آن می‌بخشد.

۲) رنگ و لعاب بی سابقه

احتمالا شما هم در این مورد با من موافق باشید که رنگ و لعاب خاص این غذای ایرانی آن را به یکی از خاص‌ترین و وسوسه‌انگیزترین غذاهای سنتی تبدیل کرده است. زیرا استفاده از ترکیب باقلا و شوید در دو رنگ سبز کم رنگ و پر رنگ به ویژه زمانی که با رنگ طلایی زعفران همراه می‌شود می‌تواند هوش از سر همه مهمانان حاضر ببرد. اما این زیبایی و خاص بودن فقط به این موارد ختم نمی‌شود. چرا که ماهیچه‌های زعفرانی که با رب طعم دار شده‌اند بخش دیگری از ماجرای خوشمزه باقالی پلو با گوشت هستند که باعث می‌شود هیچ کس نتواند به این غذای بی‌نظیر نه بگوید.

۳) همه گیر نبودن

به نظر من که یکی دیگر از عواملی که باعث محبوبیت باقالی پلو با گوشت می‌شود همه گیر نبودن آن است. به عبارت دیگر غذاهایی مثل کباب و جوجه کباب که معمولا در بیشتر رستوران‌ها پیدا می‌شوند و در مجالس عزا، عروسی، تولد و … استفاده می‌شوند دیگر محبوبیت و تازگی چندانی برای مردم ندارند. اما غذاهایی مثل باقالی پلو می‌تواند انتخاب متفاوت و خاصی برای افرادی باشد که عاشق تنوع هستند. البته محبوبیت باقالی پلو چیزی از ارزش‌های چلو کباب و جوجه کباب در میان ما ایرانیان کم نمی‌کند. اما مطمئنا اگر حق انتخاب داشته باشیم در بیشتر مواقع باقالی پلو انتخاب اول ما خواهد بود. زیرا که نه به اندازه‌ی غذاهای دیگر همه گیر شده است و نه از نسل غذاهای رو به انقراض است. بلکه دلبرتر از همیشه صدر نشین مجالس شادی ما شده است.

باقالی پلو با گوشت۴) محدودیت زمانی موجود برای پخت باقالی پلو با گوشت

بیشتر کیف پختن باقالی پلو به تازه بودن باقالی آن وابسته است. از این رو پخت این غذای محبوب ایرانی هم محدودیت‌های فراوانی خواهد داشت. البته نباید از این موضوع چشم پوشی شود که باقلا می‌تواند به صورت پاک شده در فریزر نیز نگه داری شود. و حتی امکان خشک کردن و نگهداری از باقلا نیز وجود دارد. اما هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند جای باقالی تازه را برای ما پر کنند. زیرا باقالی پلو با گوشتی که با باقلای تازه تهیه می‌شود دلبری خاص خود را دارد که هرگز نمی‌توان جایگزینی برای آن پیدا کرد.

البته اگر یک مرتبه هوس کردید که باقالی پلو با گوشت را برای یکی از وعده‌های غذایی خود استفاده کنید. می‌توانید از غذاهای ایرانی آماده ارائه شده توسط گروه تولیدی کامچین نیز استفاده کنید. زیرا گروه تولیدی کامچین در تلاش است با ارائه غذاهای با کیفیت ایرانی عطر و طعم غذاهای سنتی و اصیل را مهمان خانه‌های گرم شما عزیزان کند. تهیه این غذای محبوب ایرانی به راحتی از نمایندگان فروش و یا سایت کامچین قابل تهیه است.

۵) داشتن برنج و ماهیچه

طبق اطلاعات جهانی ایرانیان از خوش خوراک‌ترین مردم جهان هستند. به همین دلیل است که نمی‌توانند به هیچ غذای گوشت داری نه بگویند. مگر اینکه گیاه خوار باشند که باز هم تصور نمی‌کنم که حاضر نباشند برای یک بار در سال هم که شده باقالی پلو با ماهیچه را از دست بدهند. البته ناگفته نماند که این غذای خوشمزه می‌تواند با گوشت مرغ یا ماهی هم سرو شود اما تهیه آن با ماهیچه قصه جداگانه‌ای دارد. زیرا معمولا در مهمانی‌ها و مجالس عروسی از باقالی پلو با ماهیچه برای پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود. اما جشن شب عید عمدتا با پخت باقالی پلو با ماهی برگزار می‌شود. از طرفی هم در مهمانی‌های خودمانی و غذای روزمره می‌توان از مرغ هم به عنوان گوشت مورد نیاز این غذای محبوب استفاده کرد.

آنچه در این مطلب از کامچین عنوان شد نکاتی بود که باعث محبوبیت هر چه بیشتر باقالی پلو با گوشت به عنوان یکی از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی بود. اما طمئنا این نکات تنها محدود به این موارد نیست. بلکه عوامل مختلفی دست در دست هم می‌دهند تا یک غذا جای پای خود را در میان سایر غذاهای خوشمزه محکم‌تر کند. شما به عنوان یک ایرانی چرا باقالی پلو با گوشت را یکی از غذاهای محبوب در مجالس و مهمانی‌ها می‌دانید؟

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه