با مناسب ترین رژیم غذایی سالم برای کودکان بیشتر آشنا شوید

به نظر شما مناسب‌ترین رژیم غذایی سالم برای کودکان چه نوع رژیمی است؟ چه گروه از مواد غذایی تامین کننده مواد مورد نیاز بدن کودک دلبند شماست؟

با توجه به روند افزایش تبلیغات مواد غذایی و در دسترس بودن غذاهای ناسالم در نتیجه سبب افزایش چاقی، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی زیادی شده است و یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از این روند آموزش عمومی درباره رژیم غذایی سالم و عادت‌های غذایی از سنین پایین برای کودکان می‌باشد.

در مورد کودکان از یک طرف سوء تغذیه دوران کودکی علت مرگ 3.1 میلیون نفر از کودکان زیر 5 سال است و از طرف دیگر رژیم غذای ناسالم سبب بروز افزایش مبتلایان به دیابت و بیماری‌های قلبی است.

رژیم غذایی سالم برای کودکان رژیمی حاوی تمام مواد مغذی ضروری بدن می‌باشد؛میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها، پروتئین( ماهی، گوشت، تخم مرغ و …)، محصولات لبنی (به عنوان مثال شیر) و با مقدار بسیار کمی از چربی و نمک می‌باشد.

رژیم غذایی سالم برای کودکان

رژیم غذایی سالم برای کودکان

میوه‌ها و سبزیجات

عادت‌های غذایی سالم شامل انواع میوه‌ها و سبزیجات برای کودکان الزامی‌است به این منظور می‌توانید از ترکیب انواع آب میوه‌های تازه و تهیه شده در منزل برای فرزندان‌تان باعث افزایش علاقه و اشتهای آن‌ها می‌شود. همچنین شما می‌توانید سبزیجات را به یک خورشت گوشت اضافه کنید، یا با سس گوجه فرنگی مخلوط کنید تا طعم بهتری داشته باشد.

یکی از سبزیجات خوشمزه و البته هیجان انگیز اسفناج است؛ اسفناج سرشار از آهن، ویتامین K ، امگا 3 و فیبر بسیار حتی دو برابر بقیه سبزیجات می‌باشد؛ علاوه بر اینکه تمامی پزشکان مصرف اسفناج خام به صورت سبزی خوردنی را به افراد در سنین مختلف توصیه می‌نمایند، بهتر است مانند مادرانمان از این سبزی خاص در غذاهای کودکانمان بیشتر از قبل استفاده کنیم. از این سبزی می‌توان در انواع آش ها و بورانی اسفناج  استفاده کرد.

به واسطه کارتون ملوان زبل، مصرف اسفناج برای بچه‌ها می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشدبه همین خاطر شما می‌توانید با تهیه یک بورانی آماده و ساده، رژیم غذایی سالم برای کودکان خود را کامل کنید.

بورانی اسفناج تهیه شده با اسفناج پخته یک غذای سبک و پر از آهن

دانه‌ها و غلات

غذای سالم برای بچه‌ها با صبحانه شروع می شود؛ اهمیت غلات در رژیم غذایی و وجود آن در صبحانه یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی فرزاندان شماست. سعی کنید انواع غلات و نان‌های سبوس‌دار در رژیم غذای سالم برای کودکان خود استفاده کنید.

یکی از بهترین منابع غلات جو هست، و همواره سوپ‌ جو به عنوان یک پیش غذای مهم در کنار غذای اصلی حضور دارند. دلیل این امر را هم می‌توان یک سنت و عادت ملی دانست و هم اشتها آوری سوپ و پرطرفداری آن مطرح نمود. پخت سوپ نیاز به زمان زیادی ندارد اما اغلب مهارت بالایی می‌طلبد؛ همچنین تهیه سوپ برای تمام وعده‌های غذایی چندان امکان پذیر نیست ولی می‌توان بدون دردسر سوپ‌های آماده کامچین را تهیه کرده و مطمئنا یک سوپ جو سریع و آماده می‌تواند یک وعده غذایی سالم برای کودکان باشد.

سوپ جو کامچین یکی از بهترین گزینه‌های غذای سبک

پروتئین

پروتئین برای رشد کودکان مورد نیاز است. رشد عضلانی، تولید برخی از هورمون‌ها، ایجاد خون و تشکیل استخوان، پوست و غضروف و بسیاری موارد دیگر به پروتئین نیاز دارند؛ و کودکان در مرحله حیاتی رشد خود به مقدار زیادی از این ماده در رژیم غذایی خود نیاز دارند. غذاهای پروتئینی نیز غنی از ویتامین‌ها و بسیاری از مواد معدنی ضروری هستند.

منابع پروتئین عبارتند از گوشت، ماهی، مرغ و تخم مرغ و در بعضی مقادیر موجود در محصولات لبنی وجود دارد.

محصولات لبنی

محصولات لبنی شامل شیر، ماست و پنیر، بخش مهمی از رژیم غذایی را تشکیل می‌دهند. با توجه به نقش شیردهی در دوران کودکی برای 6 ماه اول تغذیه تنها با شیر مادر توصیه می‌شود. شیر مانند سایر محصولات لبنی غنی از کلسیم  و انواع ویتامین‌ها می‌باشد که برای رشد استخوان و دندان‌های سالم مورد نیاز است و کمبود آن می تواند منجر به ضعیف شدن استخوان در کودکان مبتلا به راشیتسم (نرمی استخوان) شود. تأثیر مصرف کافی کلسیم از دوران کودکی سبب می‌شود تا در بزرگ سالی نیز فرزندانتان دارای استخوان‌های قوی‌تر باشند.

حبوبات

نه تنها یک رژیم غذایی کامل برای کودکان که حتی برای افراد بالغ بدون حبوبات امکان پذیر نمی‌باشد.ارزش پروتئین حوبابت نسبت به گوشت کمتر است اما به دلیل ارزش غذایی بالا حتی در گروه گوشت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند. آهن موجود در انواع حبوبات به مقدار زیاد از بروز کم‌خونی جلوگیری کرده و ویتامین‌های گروه B آن نیز که نسبت به تمام مواد مغذی موجود در آن ارجحیت دارند. از آنجایی که حبوبات مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها بالا برده و فعالیت روزانه و حافظه را افزایش می‌دهد؛ یک رژیم غذایی سالم برای کودکان را تشکیل می‌دهد.

یکی از اعضای پرطرفدار خانواده حبوبات، عدس است که منبع غنی پروتئین گیاهی به شمار می‌رود. عدس دیرهضم است و سیری طولانی‌مدتی ایجاد می‌کند؛ دارای فیبر بالا و منبع غنی آهن گیاهی هم هست که اگر با لیموترش تازه به عنوان منبع ویتامین C مصرف شود، جذب آهن آن افزایش می‌یابد. مصرف یک خوراک عدس ساده برای صبحانه و یا استفاده آن در غذاها دو یا سه بار در هفته در رشد ذهنی و جسمی کودکان تاثیر بسازی دارد.

 

غذاهای پروتئین دار

عدس پلو یکی از غذاهای پروتئین دار اصیل ایرانی

غذاهای خانگی

وعده های غذایی بیشتری در خانه بخورید و کمتر در بیرون غذا بخورید؛ غذاهای رستوران‌ها و فست فودها  مقدار بیشتری شکر و چربی ناسالم دارند. غذاهای خانگی تاثیر زیادی بر سلامت کودکان شما  خواهند داشت. سعی کنید بچه‌ها را در خرید مواد غذایی و تهیه غذا مشارکت دهید.  وقتی در مورد غذاهای مختلف و نحوه خواندن برچسب‌های غذایی به آن‌ها آموزش دهید، علاقه آن‌ها برای انتخاب غذایی سالم بیشتر می‌شود.

 

با عادت‌های غذای مناسب برای فرزندان خود می‌توانید به آن‌ها کمک کنید تا وزن سالم و رشد طبیعی خود را حفظ کرده و در آینده نیز زندگی سالم‌تری داشته باشند. رژیم غذایی ناسالم برای کودکان گاه سبب کمبود وزن و گاه غذاهای آماده و فست فودها سبب افزایش وزن آن‌ها می‌باشد؛ کودکان دارای اضافه وزن یا چاق در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی، استخوان و مفصلی، اعتماد به نفس پایین و همچنین مشکلات بلند مدت در بزرگسالی هستند. یک رژیم غذایی سالم همچنین می‌تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روانی و عاطفی کودک داشته باشد.

صبحانه‌ای کامل

شاید عادت غذایی مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت باشد؛ مطمئنا برای آن‌که فرزندان شما بتوانند رژیم غذایی سالم و کامل داشته باشند؛ والدین آن‌ها باید سعی کنند با عادت‌های غذایی مناطق مختلف آشنا شده و خود نیز آن غذا ها را تهیه و مصرف نمایند. در این میان یک میان وعده یا صبحانه کامل برای کودکان و حتی بزرگ‌تر ها حلیم می‌باشد؛ که شاید زمان پخت و مراحل طبخ حلیم معمولاً مانع از تهیه آن در خانه‌های پرمشغله امروزی باشد. تهیه حلیم‌های آماده از مغازه‌ها نیز معمولا بهداشتی نبوده و قابل اطمینان نیست. گروه تولیدی کامچین با تولید و عرضه حلیم به صورت کاملاً بهداشتی و کنترل شده می تواند راه کار مناسبی برای دوستداران این غذای سنتی و اصیل ارائه دهد.

فواید حلیم

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

یک دیدگاه

  • دکتر کجا برم on ژوئن 18, 2018

    سلام دوست عزیز
    سایت ارزشمندی دارید و همینطور مطلب مفید و ارزشمندی رو منتشر کردید؛ به همین دلیل از شما سپاسگزارم.

    من یکی از اعضای گروه هنر درمان هستم

    ممکن است این سؤالات برای شما هم پیش‌آمده باشند:
    – بهترین دکتر قلب تهران کی هست؟
    – برای لیزر پوست به کجا برم خوبه؟
    – برای زایمان بایستی به کدام مرکز درمانی معتبر برم؟
    – و… .

    من با توجه به بازخوردهایی که داشتم متوجه شدم خوش‌رفتاری و کیفیت خدمات برای بیماران بسیار مهمه!

    و به این نتیجه رسیدم که «درمان خوب یک هنر است».
    http://s8.picofile.com/file/8329343718/84.png

    لطفاً این چند خط را بخوانید:

    نتیجه مطالعات در کشورمان نشان می‌دهد حدود شصت درصد افراد بیش از مراجعه به پزشک و مراکز درمانی یک جستجوی شناختی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهند.
    از طرفی نبود و یا کمبود منابع مورداطمینان در بسیاری از مواقع موجب اتلاف وقت زیاد و عدم قطعیت در تصمیم‌گیری ما می‌شود؛ ازاین‌رو تعدادی از فارغ‌التحصیلان حوزه سلامت و فن‌آوری از سال ١٣٩١ در ابتدا با راه‌اندازی وب‌سایت بهترین پزشکان ایران گرد هم جمع شده و با شناسایی و یافتن راهکار این دغدغه در میان مردم و هم افزایی بین خود توانستند هسته اولیه آکادمی هنر درمان (شماره ثبت ٢٨٩٨٨٢) با شعار “دکتر کجا برم” را تشکیل دهند.
    اینک این مجموعه وابسته به گروه مدیریت سلامت مرکز آموزش تخصصی دانشگاه علم و فرهنگ بوده و اقدام به ثبت امتیازدهی و پیشنهاد خدمات باکیفیت درمانی مطابق نظر و بازخورد شما می‌نماید.

    مزایای این کار چیست؟

    جست‌وجوی پزشکان، دندان‌پزشکان، روانشناسان و سایر تخصص‌ها بر اساس ملاک‌های مهم خود
    مشاهده اطلاعات به‌روز و کارآمد
    مقایسه متخصصان و انتخاب خدمات مناسب‌تر
    حفظ ارتباط مناسب با متخصصان

    در ضمن تمامی خدمات این سایت برای عموم مردم رایگان است.

    بسیار خوشحالم که این لحظات را در سایت شما سپری کردم!
    لطفاً در صورت امکان ما را به لینک دوستان خود اضافه کنید و با این کار از ما حمایت کنید.
    آدرس سایت ما: http://honardarman.ir
    موفق و پایدار باشید…

گذاشتن دیدگاه