اینفوگرافیک: سیر تکاملی بسته بندی و نگهداری مواد غذایی

بسته بندی مواد غذایی موضوعی تازه نیست و ریشه در نیاکان ما دارد. از دیرباز تا به امروز بشر سعی داشته از ماده اولیه حیات خود یعنی غذا به درستی نگهداری کند زیرا بقای او در گرو مواد خوراکی بوده است. در گذشته‌ی بسیار دور حدود 20 هزار سال پیش بسته بندی غذا دغدغه نیاکان ما هم بوده است. آن‌ها برای نگهداری غذا از برگ درختان و کنده‌های تو خالی بهره می‌گرفتند یا از پوست خشک درختان استفاده می‌کردند.

رفته رفته این روند تغییر پیدا کرد به سمتی که مردم به استفاده از سفال و سرامیک روی آوردند و مواد غذایی خود را برای نگهداری طولانی مدت‌تر در محفظه‌های سفالی و سرامیکی قرار می‌دادند به طوری که این روش همه‌ گیر شد و حتی در حمل و نقل مواد غذایی هم نقش مثبت و بسزایی داشت. چوب و استفاده از محصولات چوبی در نگهداری و بسته بندی مواد غذایی توسط مصریان رواج پیدا کرد به طوری که این افراد برای حفظ مواد غذایی آن‌ها را در جعبه‌ها و بشکه‌های چوبی قرار می‌دادند. اما این قضیه به همین‌ جا ختم نشد و درست زمانی که مردمان سوریه صنعت شیشه‌گری را رونق دادند بسته بندی و نگهداری از مواد غذایی هم به سطح جدید و بالاتری وارد شد و پیشرفت چشمگیری در این حوزه رخ داد. بعدها انسان برای نگهداری از مواد غذایی خود از الیاف مشابه کاغذ استفاده کرد.

اما تمام این‌ها فقط بخشی از ماجرا بودند. در قرن 20 بشریت دست روی دست نگذاشت و در این حوزه روز به روز پیشرفت داشته است. برای مثال در قرن 20ام محصولات بسیار زیادی برای نگهداری هرچه بیشتر و سالم‌تر مواد غذایی روانه بازار شد که برخی حتی به محیط زیست آسیب هم رساندند که این موضوع در سال‌های بعدی جبران شد. برای مثال کاغذ‌های فویلی و آلومینیومی از مواردی بودند که در قرن 20ام بشریت برای نگهداری مواد غذایی از آن‌ها استفاده می‌کردند. شاید یکی از نقاط قوت این محصول دوام بالای آن بوده است که مشکلاتی نظیر آسیب در حمل و نقل را نیز حل کرده است.

اما این مواد مضراتی هم دارند که مهمترین آن همان طور که اشاره شد آسیب به محیط زیست است. اما باز هم این پایان ماجرا نیست. هر چقدر جلوتر رفتیم محصولاتی تولید شدند که کمترین آسیب را به محیط زیست برسانند. ظروف گیاهی هم یکی دیگر از موفقیت‌هایی بود که تولیدکنندگان به آن دست پیدا کردند. این ظروف از مواد کاملا گیاهی تهیه شده‌اند و کمترین میزان آسیب را برای محیط زیست و همچنین محتوای خود به همراه دارند. برای مثال تولید این محصولات صنعت کشاورزی را رونق داده است، همچنین این محصولات به مواد نفتی وابسته نیستند و در فرایند تولید آن‌ها انرژی کمتری هم مصرف می‌شود. در آخر باید اضافه کنیم که صنایع غذایی کامچین هم در این راه دست از تلاش برنداشته است. کامچین در بسته‌ بندی محصولات خود از بروزترین تکنولوژی‌های روز دنیا بهره می‌گیرد.

این کمپانی در کنار بسته بندی مواد غذایی در محصولات فلزی از مدل دیگری از بسته بندی هم استفاده می‌کند که بسته بندی غیر قابل نفوذ پلیمری است. مدت زمانی که مواد غذایی در این بسته بندی دوام می‌آورد تقریبا برابر با قوطی‌های فلزی است و همچنین سلامت محتوای این بسته‌ها هم کاملا تضمین شده است و بر عکس قوطی‌های فلزی قبل از استفاده نیازی به جوشانده شدن هم ندارند.

بسته بندی غذا

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه