دستور پخت کوفته تبریزی برای افرادی که عاشق غذاهای سنتی هستند

اگر به شهر زیبای تبریز سفر کرده باشید بعید می‌دانم هوس نکنید که غذای معروف این شهر را که کوفته تبریزی است را امتحان کنید. حتی شاید دلتان بخواهد دستور پخت کوفته تبریزی را نیز به عنوان یک یادگاری ویژه از این شهر با خود داشته باشید. زیرا هر از چند گاهی همه ما هوس می‌کنیم سری به آلبوم خاطراتمان بزنیم و حس‌های خوب را از آن بیرون بکشیم. که آشپزی یک غذای ویژه نیز گاهی جزئی از این آلبوم خاطرات خاص است. اگر شما هم خاطرات خوبی از شهر زیبای تبریز دارید توصیه می‌کنم در این مطلب از کامچین همراه ما باشید تا دستور پخت کوفته تبریزی و تاریخچه تهیه این غذای خوشمزه را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

دستور پخت کوفته تبریزی

دستور پخت کوفته تبریزی برای عاشقان غذاهای سنتی

کوفته تبریزی چیست و چرا به تبریزی بودن معروف است؟

کوفته یکی از معروف‌ترین غذاهای گوشتی است که در سراسر خاورمیانه تهیه می‌شود. بنابراین اگر مثل همه ایرانی‌ها عاشق غذاهای گوشتی هستید مطمئنا از کوفته تبریزی هم استقبال خواهید کرد. اما اینکه چه عواملی باعث شده است که این غذای معروف بیشتر به شهر زیبای تبریز نسبت داده شود، سوال مجزایی است که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

احتمالا تا کنون چندین بار با این موضوع مواجه شده باشید که مردم ایران و به ویژه اهالی آذربایجان مردمانی خوش خوراک هستند. از این رو در تهیه غذاها و خوراکی‌های مختلف هم بیشتر از خود حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین تمامی این عوامل دست در دست هم می‌دهند تا دستور پخت کوفته تبریزی متفاوت‌تر از همه کوفته‌هایی باشد که در منطقه خاورمیانه تهیه می‌شود. نکته قابل توجهی که در این زمینه باید مد نظر قرار گیرد این است که برای تهیه یک کوفته تبریزی خوشمزه و اصیل باید دقت و حوصله زیادی به خرج دهید. بنابراین اگر فکر می‌کنید زمان یا حوصله کافی برای تهیه آن را ندارید از همین الان پیشنهاد می‌کنم که آن را از یک رستوران مطمئن تهیه کرده و یا از کوفته تبریزی ارائه شده توسط گروه تولیدی کامچین استفاده کنید.

چرا کوفته تبریزی با سایر کوفته‌ها فرق دارد؟

معمولا سوالی که بیشتر از هر چیز ذهن ما را به خود مشغول می‌کند این است که کوفته تبریزی چه تفاوت عمده‌ای با انواع کوفته‌های دیگر دارد که آن را تا این حد معروف کرده است. در پاسخ به این سوال باید بدانید که اساسی‌ترین تفاوت کوفته تبریزی استفاده از سبزی‌های معطر و نحوه پخت آن است. وگرنه بیشتر مواد استفاده شده در این غذا با سایر کوفته‌ها یکسان است.

جالب است بدانید که در گذشته معمولا از هاون سنگی یا چوبی برای کوبیدن گوشت استفاده می‌شد. این کار باعث می‌شد که بافت گوشت به خوبی در هم آمیزد و پس از اتمام کوبیدن گوشت یک حالت چسبناک به خود بگیرد. بنابراین طعم و عطر به خصوصی به کوفته می‌دهد. اما این روزها به دلیل محدودیت وقت، معمولا گوشت را چندین بار در چرخ گوشت چرخ می‌کنند و سپس گوشت چرخ کرده را به خوبی هم می‌زنند تا این حالت چسبندگی را به گوشت چرخ کرده بدهند. با این اوصاف شاید بتوانیم کوفته تبریزی را هم در گروه غذاهای تهیه شده با گوشت چرخ کرده قرار دهیم.

دستور پخت کوفته تبریزی

دستور پخت کوفته تبریزی

دستور پخت کوفته تبریزی برای عاشقان غذاهای سنتی

اگر قرار است یک غذای سنتی و اصیل تهیه کنید، باید دستور پخت آن را نیز به طور دقیق بدانید. بنابراین قبل از هر چیز به این نکته توجه کنید که باید مواد مورد نیاز برای تهیه یک کوفته تبریزی خوشمزه را آماده کنید. گوشت، برنج، تره، مرزه، لپه، زعفران، پیاز سرخ شده، زرشک، گردو، آلو و سایر ادویه جات از جمله مواد تشکیل دهنده‌ی کوفته است که قبل از پخت باید تهیه شود. اکنون که کار از تهیه مواد اولیه گذشت زمان آن رسیده است که دستور پخت کوفته تبریزی اصیل را با شما خوبان به اشتراک بگذاریم.

  • گوشت کم چرب تهیه شده را خوب شسته و چندین بار چرخ کنید تا حالت چسبنده‌ای به خود بگیرد.
  • به ازای هر یک کیلو گوشت، سه پیمانه لپه پاک شده را به خوبی آب پز کنید. و در مرحله آخر آن را با گوشت چرخ کنید.
  • یک پیمانه برنج را که از قبل خیسانده‌اید داخل ظف مناسبی ریخته و اندکی بجوشانید تا از حالت خامی محض درآید. اما لازم نیست که کامل مغز پخت شود.
  • گوشت چرخ شده با لپه و برنج را داخل یک ظرف گود بریزید و تره و مرزه و ادویه جات را به آن اضافه کنید. سپس به خوبی هم بزنید.
  • پیاز را به شکل طلایی سرخ کنید و اندکی ادویه به آن اضافه کنید. در صورت تمایل می‌توانید از پیاز سرخ شده آماده نیز برای این کار استفاده کنید.
  • پیازها را از داخل روغن جمع کنید و اندکی آب، رب، زعفران و نمک به روغن آن‌ها اضافه کنید و بر روی شعله ملایم اجاق قرار دهید و به آن زمان دهید تا بجوشد.
  • به اندازه یک مشت از مایه کوفته را بر دارید و آن را به شکل دایره‌ای در آورید. داخل این گلوله توپی شکل را نیز با گردو، پیاز سرخ شده، زرشک و آلو پر کنید و سپس آن را به خوبی گلوله کنید.
  • وقتی آب طعم دار شده به جوش آمد، کوفته‌ها را داخل آن قرار دهید و به آن زمان کافی دهید تا به خوبی مغز پخت شود.
دستور پخت کوفته تبریزی

دستور پخت کوفته تبریزی

نکاتی را که در رابطه با تهیه کوفته تبریزی باید بدانید

  • اگر یکی از طرفداران پر و پا قرص تیلیت هستید. می‌توانید از آب طعم دار شده کوفته در کنار آن استفاده کنید.
  • فراموش نکنید که کوفته تبریزی با سنگک داغ و تازه طعم بی‌نظیرتری دارد.
  • استفاده از گوشت شتر در تهیه کوفته تبریزی می‌تواند کوفته شما را چسبناک‌تر کند و همین امر نیز از وا رفتن کوفته جلوگیری می‌کند.
  • ماست موسیر، سیر ترشی و سبزی خوردن بهترین گزینه‌هایی هستند که می‌توانند همراه غذا استفاده شوند.
  • در صورت تمایل می‌توانید یک تخم مرغ آب پز کامل را نیز داخل کوفته تبریزی قرار دهید. اما توجه داشته باشید که در این صورت اندازه کوفته شما اندکی بزرگ خواهد بود.

آنچه در این مطلب از گروه تولیدی کامچین با شما عزیزان به اشتراک گذاشته شد نکاتی در زمینه تهیه کوفته تبریزی بود. هر چند دستور پخت کوفته تبریزی اصیل و سنتی بیش از یک مدل نیست. اما اگر به هر دلیلی فکر می‌کنید که زمان و انرژی کافی برای تهیه این غذای ایرانی را ندارید همین الان می‌توانید آن را به صورت آماده از سایت کامچین نیز تهیه کنید.

 

 

 

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

بدون دیدگاه

گذاشتن دیدگاه