دستور پخت تا ایده هایی برای تزیین کشک بادمجان بدون گوشت

موضوع امروزمان کشک بادمجان بدون گوشت است. اندر کمالات کشک بادمجان همین بس، که تا چشم در رخ چرب و چیلی اش افتد، دامن از کف برود!! مخصوصاً این روزها که آنقدر به جمالات و کمالات این دلبر دلربا می رسند و با گردو و پیاز داغ زغفرانی و کشک اعلا و سایر دوستان خوشگلاسیونش می کنند که هوش از سر اینستاگرام گردها می پرد!

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

اما گذشته از شوخی، چرا اغلب ایرانیان عاشق کشک بادمجان هستند؟ ریشه این غذای فوق العاده لذیذ احتمالا می رسد به استان سمنان. جالب است بدانید که بادمجان یکی از سوغاتی های استان سمنان است و بسیاری از غذاهایی که با استفاده از بادمجان تهیه می شوند بومی این منطقه اند.

رسپی تهیه کشک بادمجان بدون گوشت خوشمزه

اولین چیزی که هر آشپزی باید برای آغاز آشپزی کردن انجام دهد تامین مواد اولیه غذای مورد نظر است. درصد و میزان هرکدام از مواد، و صد البته مرغوبیت این مواد اولیه می تواند از مهم ترین فاکتورهای موثر در مزه و طعم غذا باشد. مخصوصا، غذاهایی مانند کشک بادمجان بدون گوشت که از طعم کمک کننده گوشت یا مرغ بی بهره اند. ضمن اینکه کیفیت کشک و بادمجان، و همچنین بی دانه بودن بادمجان های مورد استفاده خیلی در نتیجه نهایی تاثیرگذار است.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه کشک بادمجان بدون گوشت

  • بادمجان پنج عدد
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • کشک یک دوم پیمانه
  • سیر دو حبه
  • نعنا خشک سه قاشق غذاخوری
  • مغز گردوی آسیاب شده یک سوم پیمانه (دلخواه)
  • روغن به مقدار کافی
  • نمک و زردچوبه (دلخواه) به مقدار لازم
کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

ارزش غذایی کشک بادمجان بدون گوشت

این مقدار از کشک بادمجان دارای ارزش غذایی معادل 387 کیوکالری است. اطلاعات مواد مغذی آن نیز به شرخ زیر است:

  • چربی 25 گرم
  • کربوهیدرات 27 گرم
  • و پروتئین 26 گرم

کشک بادمجان بدون گوشت

    • کشک بادمجان بدون گوشت

مراحل پخت کشک بادمجان بدون گوشت

طبق رسپی سنتی تهیه کشک بادمجان باید بادمجان ها را به صورت کبابی تهیه کنیم. اما به توجه به اینکه این روش دارای دردسرهای زیادی به خصوص در آپارتمان های امروزی است، و همچنین حالت سرخ شده بادمجان برای میهمانی ها و مجالس بسیار شیک تر و شکیل تر است، روش سرخ کرده را توصیه می کنیم.

مرحله اول

به عنوان اولین گام آشپزی لازم است بادمجان ها را پوست گرفته و به صورت طولی به دو قسمت برش دهید. سپس برای اینکه تلخی بادمجان ها گرفته شود، کامل با آب شسته و در ظرفی رویشان نمک بپاشید و اجازه دهید یک ربع بمانند. در صورتی که بیش از حد به همین حالت صبر کنید بادمجان ها سیاه خواهند شد. همچنین می توانید آن ها در داخل آب نمک بیاندازید تا مزه تلخ خود را دفع کنند. حالا، نوبت به سرخ کردن بادمجان ها در روغن می رسد.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

بسیاری از خانم ها در مورد مصرف بالای روغن توسط بادمجان ها گلایه می کنند. بله! بادمجان روغن زیادی را جذب می کند. به همین دلیل می توانید از یک پارچه نخی تمیز استفاده کنید و پس از سرخ شدن، بادمجان ها را روی آن بچینید تا روغنشان گرفته شود.

مرحله دوم

نعنای خشک شده پای ثابت کشک بادمجان است. نعناها را به مدت 10 دقیقه در آب خیس کنید و سپس با شعله ملایم در روغن تفت دهید. دقت کنید که معمولاً نعنای خشک خیلی زود در روغن سوخته و تیره و تلخ می شود. اگر زمان کافی ندارید می توانید روغن را در یک ماهی تابه کوچک داغ کرده و از روی شعله بردارید و سپس به آن نعنای خشک را اضافه کنید. همین مقدار تفت دادن نیز می تواند کافی باشد.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

مرحله سوم

پیاز از جمله موادی است که اکثر غذاهای ایرانی عطر و طعم شان را مدیون آن هستند. پیاز را به صورت خلالی خرد کرده و در روغن سرخ کنید. برای اینکه پیازهایتان خوش عطرتر و زیباتر و خوشمزه تر شوند می توانید از اندکی زغفران یا زردچوبه نیز استفاده کنید. پس از طلایی شدن پیازها، سیر را نیز که از قبل رنده کرده اید به آن اضافه کرده و به مدت یک دقیقه دیگر سرخ کنید. میزان موجود توصیه شده برای سیر می تواند بسته به ذائقه افراد کمتر یا بیشتر شود. اگر به مزه و بوی سیر پخته در غذا علاقه دارید بهتر است برای افزایش خواص غذا و تامین سلامتی، از میزان سیر بیشتری استفاده کنید.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

مرحله چهارم

اکنون بادمجان ها را با استفاده گوشت کوب یا قاشق چوبی به صورت کامل له کنید. در صورتی که می خواهید غذا را برای میهمانی سرو کنید، بهتر است از میکسر برای له کردن بادمجان ها استفاده کنید تا کشک بادمجانتان بافتی یکدست داشته باشد. سپس آن ها را به مواد پیاز و سیر اضافه کنید و باز هم کمی در تابه با حرارت ملایم تفت شان دهید.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

مرحله پنجم

اکنون زمان آن رسیده است که نعنا داغ و گردوی خرد شده را نیز به مواد فوق اضافه کنید. کشک را هم به مواد افزوده و کمی تفت دهید تا آب اضافی غذا کشیده شود. در صورتی که کشک مورد استفاده تان زیادی غلیظ است، می توانید قبل از افزودن به غذا، اندکی به آن آب اضافه کرده و رقیق ترش کنید. همچنین می توانید گردو را به صورت دلخواه از دستور کشک بادمجان بدون گوشت حذف کنید. ولی به خاطر داشته باشد که گردو علاوه بر لذیذ تر کردن غذا، طبع سرد کشک را نیز خنثی می کند.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

و اما مرحله آخر، تزیین کشک بادمجان

اگر به عکس هایی که از میهمانی های مجلل و یا دوستانه منتشر می شود دقت کنید، خواهید دید که اغلب از کشک بادمجان نیز به عنوان پیش غذا استفاده شده است. دلیل این امر، مواد اولیه در دسترس، دستور پخت آسان و سریع، و قابلیت تزیین های شیک و زیبای کشک بادمجان است. تصاویری که در زیر مشاهده می کنید، چندین پیشنهاد کامچینی برای تزیین کشک بادمجان بدون گوشت است.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

1) هرگز پیاز سرخ کرده را دست کم نگیرید. حتی اگر زمان کافی برای تهیه پیاز سرخ شده زغفرانی ندارید می توانید از پیازهای سرخ شده آماده کمک بگیرید.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

2) تزیین کشک بادمجان به صورت تک نفره و فینگر فودی می تواند پیشنهادی بسیار جالب و وسوسه انگیز باشد.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

3) اگر خیلی به خوشگلاسیون علاقه دارید، روبان هایی از خود بادمجان یا پوست آن درست کرده، و با پیچیدن آن ها به شکل گل رز، کشک بادمجان تان را تزیین کنید.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان آماده کامچین، در کنار سایر انواع غذاهای خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می تواند یک پیشنهاد دوستانه و فوق العاده برای خانم ها و خانواده های ایرانی باشد.

کشک بادمجان بدون گوشت

کشک بادمجان بدون گوشت

درباره نویسنده

تیم نویسندگان کامچین

یک دیدگاه

  • مانی on سپتامبر 1, 2019

    مگه خوشمزه تر از کشک بادمجان غذای دیگه ای هم هست

گذاشتن دیدگاه